لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

ابلاغ رسمی ممنوعیت «کشف حجاب» در اماکن تجاری در شیراز


بیش از چهار ماه پس از اعتراضاتی که با مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد آغاز شد، فرماندار شیراز از اعلام ممنوعیت «کشف حجاب» در مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری خبر داد و گفت با «متخلفان» برخورد می‌شود.

لطف‌الله شیبانی گفت: «شهروندان، چه از پرسنل اصناف و چه مشتریان و مراجعین به واحدهای تجاری، حق کشف حجاب ندارند.»

وی هشدار داد در صورت «مشاهده زنان بی‌حجاب، با اطلاع به ۱۱۰ و ورود اداره اماکن عمومی، برخورد لازم صورت می‌گیرد.»

آقای شیبانی هیچ توضیحی درباره نوع برخورد نداده است.

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که به دنبال مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، که منجر به اعتراضات گسترده و علنی علیه پوشش اجباری شد، شمار قابل‌توجهی از زنان در نقاط مختلف ایران، بدون حجاب اجباری به خیابان‌ها آمده و در اماکن عمومی حاضر می‌شوند.

جمهوری اسلامی با شماری از این زنان که با انتشار عکس بدون حجاب سعی در ترویج حضور بدون پوشش اجباری داشتند برخورد کرده، اما این روند کماکان ادامه دارد.

آن‌ طور که لطف‌الله شیبانی گفته، طبق بخش‌نامه دادستان کل کشور مبنی بر ممنوعیت کشف حجاب، «برخورد با زنانی که هرگونه رابطه استخدامی با ادارات دولتی دارند و مبادرت به کشف حجاب می‌کنند» نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار شیراز افزود: «مراجعان بی‌حجاب نیز اجازه ورود به ادارات را ندارند.»

وی به منظور ارائه سند در کنار تهدیدات خود اضافه کرد: «به تازگی یک درمانگاه دندانپزشکی در شیراز، به دلیل کشف حجاب پرسنل و مراجعان آن، پلمب شده است.»

شیبانی در بخش دیگری از اظهاراتش به آن چه «کمپین بدحجابی در مترو شیراز» نامید، اشاره کرد و گفت: «شهرداری‌ها که نهاد عمومی و غیردولتی هستند نیز در زمینه قانون حجاب، وضعیتی مشابه ادارات دولتی دارند و باید قوانین مطرح شده را رعایت کنند.»

او با بیان این که در زمینه «برخورد خشن افراد بدحجاب با زنان محجبه» گزارشی نداشتیم، تهدید کرد: «کشف حجاب فی‌نفسه تخلف است و برخورد خشن با ناهی از منکر نیز جرمی مجزا است.»

وی هشدار داد در صورت ارائه چنین گزارشی، دادگستری و نیروی انتظامی برخورد لازم را انجام می‌دهند.

اوایل شهریورماه سال جاری دعوای شخصی چهار زن بر سر حجاب اجباری، منجر به پلمب پاساژِ محل این دعوا و تشکیل پرونده علیه دو زن معترض به حجاب خبر شد و جنجال زیادی به‌پا کرد.

هشدارهای فرماندار شیراز در شرایطی مطرح می‌شود که در ماه‌های گذشته ویدئوهایی از برخورد خشن ماموران گشت ارشاد در اماکن عمومی از جمله مترو با زنانی که حجاب اجباری را یا رعایت نمی‌کنند یا به استانداردهای حکومتی در این زمینه بی‌توجهی می‌کنند، منتشر شده است.

در این مدت، حکومت به جای برخورد با ماموران خشن خود، با افرادی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند، برخورد کرده و ماموران خود را تشویق هم کرده است.

یکی از جنجالی‌ترین این برخوردها ماجرای سپیده رشنو، داستان‌نویس و ویراستار معترض به حجاب اجباری، است که از سوی ماموری به نام رایحه ربیعی در یکی از واگن‌های مترو تهران مورد خشونت قرار گرفت.

خانم رشنو که سه ماه پیش از مرگ مهسا امینی در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و شکنجه شده بود، به پنج سال حبس تعلیقی و نوشتن «پژوهشی» ۱۱۰ صفحه‌ای درباره آن چه «ادب و وطن‌دوستی» خوانده شده، محکوم شد.

اظهارات فرماندار شیراز در حالی بیان شده که محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، آذرماه از تعطیلی گشت ارشاد خبر داد و افزود اما نهاد قضایی همچنان «نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد».

علی خان‌محمدی، سخنگوی «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» نیز در سخنانی مشابه گفته بود که «ماموریت گشت‌های امنیت اخلاقی و اجتماعی تمام شده است».

XS
SM
MD
LG