لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

سقوط «سهمگین» درآمدهای انرژی روسیه در میانه تهاجم نظامی به اوکراین


تانکرهای مخصوص حمل گازوئیل در ۳۰ کیلومتری مسکو
تانکرهای مخصوص حمل گازوئیل در ۳۰ کیلومتری مسکو

کشورهای غربی در شرایطی برای تعیین سقف قیمت بر محصولات نفتی روسیه آماده می‌شوند که آمارهای بین‌المللی از سقوط «سهمگین» درآمدهای صادرات انرژی این کشور در میانه تهاجم نظامی به اوکراین خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز پنجشنبه ششم بهمن گزارش داد که کمیسیون اروپا پیشنهاد تعیین سقف قیمت ۱۰۰ دلاری برای محصولات نفتی باکیفیت روسیه مانند گازوئیل و ۴۵ دلار برای مازوت صادراتی این کشور را ارائه کرده است.

هفته گذشته وزارت خزانه‎‌داری آمریکا نیز خواستار تعیین دو سقف قیمت متفاوت برای محصولات نفتی صادراتی روسیه شده بود.

قرار است این پیشنهاد در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جمعه هفته جاری مطرح شود و در صورت تصویب، از پنجم فوریه، حدود ۹ روز دیگر، به اجرا در آید.

پیشتر اتحادیه اروپا به همراه هفت کشور صنعتی جهان شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن سقف قیمت ۶۰ دلاری را بر صادرات نفت خام روسیه اعمال کرده بودند.

بر اساس این تصمیم، شرکت‌های حمل و نقل، بیمه و نهادهای مالی تنها زمانی مجاز به ارائه خدمات برای صادرات نفت روسیه هستند که قیمت آن زیر ۶۰ دلار باشد.

هم‌اکنون نفت شاخص برنت به قیمت حدوداً ۸۷ دلار معامله می‌شود، اما طی هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از فروش نفت روسیه به کمتر از نصف این مبلغ گزارش شده است.

در این میان، آمارهای وب‌سایت «ردیابی صادرات انرژیهای فسیلی روسیه»، وابسته به شرکت مشاوره انرژی «بروگِل»، از سقوط سهمگین درآمدهای صادرات نفت، گاز و زغال‌سنگ روسیه حکایت دارد.

بر اساس این آمارها، در حالی که درآمد روزانه روسیه از صادرات انرژی‌های فسیلی در روزهای ابتدایی تهاجم نظامی به اوکراین در فوریه پارسال حدود ۱.۱ میلیارد دلار بود، اکنون به حدود ۴۵۰ میلیون دلار سقوط کرده است.

بخش عمده این افت درآمد، مربوط به کاهش خرید منابع انرژی فسیلی اتحادیه اروپا از روسیه است؛ تا جایی‌‌که درآمد روزانه روسیه از صادرات انرژی به اعضای اتحادیه اروپا از بالای ۷۰۰ میلیون دلار در روزهای ابتدایی تهاجم به اوکراین، به حدود ۱۷۵ میلیون دلار در روزهای گذشته کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، تاس روسیه، گاردین؛ د.خ/آ.ت
XS
SM
MD
LG