لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

پوتین صادرات نفت به کشورهای اعمال‌کننده سقف قیمت را ممنوع کرد


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه صادرات نفت به کشورهایی را که برای خرید نفت این کشور سقف قیمت تعیین کرده‌اند، ممنوع کرد.

بر اساس گزارشی که بخش روسی سایت کرملین سه‌شنبه ۶ دی‌ماه منتشر کرده، آقای پوتین در فرمانی تمامی کشورهایی که در تعیین سقف قیمت بر نفت صادراتی روسیه مشارک دارند، از دریافت نفت روسیه محروم می‌شوند.

اتحادیه اروپا به همراه استرالیا، آمریکا، بریتانیا، ژاپن و کانادا ماه گذشته با تعیین سقف قیمت «۶۰ دلار» برای هر بشکه نفت وارداتی روسیه موافقت کردند.

این در حالی است که قیمت‌های جهانی نفت حدود ۸۵ دلار است و شرکت‌های بیمه‌کننده و نفتکش‌های این کشورها تنها به شرطی که قیمت نفت صادراتی روسیه کمتر از ۶۰ دلار باشد، مجاز به ارائه خدمات به صادرات نفت روسیه به بازارهای جهانی هستند. این کشورها همچنین واردات نفت روسیه برای مصارف داخلی را تحریم کرده‌اند.

روسیه سهمی ۱۰ درصدی در تولید نفت جهان دارد، اما تصمیم پوتین در مورد صادرات نفت به این کشورها یاد شده تنها باعث رشد ۱.۵ درصدی قیمت‌های جهانی نفت شد.

اتحادیه اروپا از ۵ دسامبر واردات نفت روسیه را تحریم کرده بود و آمریکا به همراه بریتانیا و استرالیا، در ماههای ابتدایی تهاجم روسیه به اوکراین، خرید نفت از روسیه را ممنوع کرده بود.

بر اساس آمارهای شرکت بروگل، صادرات هفتگی نفت روسیه به اتحادیه اروپا از حدود ۱.۵ میلیون تن در ماه اکتبر به کمتر از نیم میلیون تن در هفته منتهی به ۵ دسامبر رسیده است.

اتحادیه اروپا قبل از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مهم‌ترین مشتری انرژی روسیه بود، بطوری که در روزهای ابتدایی تهاجم روسیه به اوکراین در زمستان پارسال، روسیه روزانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات نفت، گاز و زغال‌سنگ داشت که ۷۰ درصد آن راهی اروپا می‌شد.

آخرین آمارها نشان می‌دهد که خرید انرژی اتحادیه اروپا از روسیه از حدود ۷۰۰ میلیون دلار در اواخر زمستان پارسال به زیر ۲۰۰ میلیون دلار در هفته گذشته رسیده است که بخش عمده آن مربوط به واردات گاز و محصولات نفتی می‌شود.

با استفاده از وب‌سایت کرملین، و گزارش‌های بروگل، د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG