لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

انتقاد مولوی عبدالحمید از وضعیت اقتصادی و اعدام‌ها: ملت ایران به اعدام «نه» می‌گوید


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید، پرنفوذترین روحانی اهل سنت ایران، بار دیگر خواستار توقف اجرای احکام اعدام در ایران شد و گفت: «ملت ایران به اعدام "نه" می‌گوید».

آقای عبدالحمید روز جمعه، هفتم بهمن، در سخنرانی هفتگی خود در مسجد مکی زاهدان تاکید کرد که مردم ایران «اعدام را برای هیچ کجای دنیا نمی‌خواهد».

او همچنین از عربستان سعودی، که پس از جمهوری اسلامی، آمار اجرای حکم اعدام بالایی دارد، خواست که از اجرای این مجازات خودداری کند.

تاکید مولوی عبدالحمید بر اجرا نشدن مجازات اعدام در حالی است که جمهوری اسلامی تاکنون چهار معترض اعتراضات سراسری را اعدام کرده و ده‌ها معترض دیگر نیز در خطر چنین مجازاتی قرار دارند.

همچنین در هفته‌های اخیر، اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی بریتانیایی واکنش‌های گسترده کشورهای غربی را به دنبال داشته است.

مواضع اخیر مولوی عبدالحمید در انتقاد از جمهوری اسلامی، خشم مقام‌های حکومتی را برانگیخته است.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، روز جمعه پس از سخنرانی مولوی عبدالحمید معترضان بار دیگر به خیابان‌های زاهدان آمدند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر بسیجی» سر دادند.

سایت حال‌وش روز جمعه از تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی مردم معترض در زاهدان در پاسخ به تظاهرات اعتراضی آنها خبر داد.

انتقاد از عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین بار دیگر از عملکرد اقتصادی دولت جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت مردم ایران که به فقر و تنگدستی دچارند، «عدالت»، «آزادی متعارف و مشروع» می‌خواهند.

او گفت چرا کشوری که دارای «گنج و نعمت‌های فراوان» است، به جایی برسد که «برخی توانایی خرید یک شانه تخم مرغ یا یک مرغ» را نداشته باشند و برخی که درآمد ندارند «قدرت خرید نان» را هم نداشته باشند.

این چهره اهل سنت ایران پیشتر نیز از افزایش قیمت دلار آمریکا در ایران انتقاد کرده بود.

مولوی عبدالحمید با این حال به «انسجام، اتحاد، همدردی و دلسوزی» در میان مردم ایران در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت که قبلا «کمتر این شرایط دیده شده» و این اتحاد «مثال‌زدنی» است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین به وضعیت دشوار مردم در کشور افغانستان به دلیل سرمای هوا اشاره کرد.

او گفت: «ملت افغانستان قابل درک است. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که به ملت افغانستان ترحم کنند و به خاطر مردم افغانستان، روابط دیپلماتیک با افغانستان شاید منصفانه باشد.»

به عقیده آقای عبدالحمید، با برقراری روابط دیپلماتیک با افغانستان «بهتر می‌شود درباره مسائل حقوق بشر و هم مسئله تحصیل و شغل دختران و زنان» با طالبان مذاکره کرد.

XS
SM
MD
LG