لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

جمعی از شاعران آمریکا: شاعر ایرانی را با وجود بیماری به زندان برنگردانید


بهناز امانی، شاعر و مترجم
بهناز امانی، شاعر و مترجم

جمعی از شاعران آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به شرایط بهناز امانی، شاعر و مترجم که بیماری او طی دوره ۴۶ روزه بازداشت تشدید شده است، ابراز نگرانی کردند و همبستگی خود را با او اعلام داشتند.

این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون چارلز برنستین، پی‌یر ژوریس و مایکل پالمر رسیده است، به اطلاعیه اخیر کمیته عملیاتی نویسندگان ایران (آیواک) درباره خانم امانی استناد کرده که می‌گوید این شاعر و استادیار دانشگاه به‌رغم علائم بیماری به مدت یک ماه و نیم در زندان قرچک ورامین محبوس شد و همین امر منجر به تاخیر در تشخیص بیماری سرطان رحم و متاستاز شده است.

بهناز امانی اکنون با قید وثیقه در آزادی موقت به‌سرمی‌برد و در انتظار اعلام حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری است.

امضاکنندگان بیانیه یادشده با اشاره به محاکمه بهناز امانی به مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که او را تحت هیچ شرایطی به زندان نفرستید.

این شاعران آمریکایی سپس هشدار داده‌اند، هر کسی که نقشی در زندانی شدن دوباره بهناز امانی داشته باشد، مسئول شرایط پزشکی او و هر گونه اتفاق احتمالی است که برای او خواهد افتاد.

اطلاعیه آیواک به نقل از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانم امانی، عنوان می‌کرد که ادامه حبس او پس از جلب دادرسی در ۱۶ آبان ماه و عدم صدور و اعلام قرار به او توسط بازپرس و سامانه زندان، خلاف تمام ضوابط قانونی بوده و موجب تاخیر در تشخیص بیماری و تشدید آن شده است.

بهناز امانی، استادیار دانشگاه آزاد جنوب تهران، روز ۲۸ مهر ماه به دنبال امضای بیانیه اساتید دانشگاه در محکومیت بازداشت دانشجویان، به بازداشت نیروهای امنیتی درآمد.

با استفاده از بیانیه شاعران آمریکایی و گزارش‌های قبلی رادیو فردا
XS
SM
MD
LG