لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

نگرانی‌های فزاینده درباره شرایط آوارگان سوری در مناطق زلزله‌زده


بخشی از مناطق شمال غربی سوریه که در شعاع زلزله‌های ویرانگر روز دوشنبه واقع شده است در کنترل مخالفان حکومت و محل سکونت میلیون‌ها آواره سوری است که از جنگ داخلی به این مناطق پناه برده‌اند.

سازمان ملل روز سه شنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد که تلاش برای دسترسی به این مناطق را افزایش داده و هشدار داد که کمک‌های بشردوستانه فعلی به آوارگان ساکن این مناطق به دلیل کمبود بودجه کافی نیست.

سخنگوی دفتر امور پناهجویان سازمان ملل گفت: «دقیقا نمی‌دانیم چه تعدادی از ساکنان این مناطق از زلزله آسیب دیده و یا جان خود را از دست داده‌اند و ممکن است تا چند روز دیگر نتوانیم این تعداد را مشخص کنیم. ولی با توجه به اینکه کانون زلزله به اردوگاه‌های آوارگان در نواحی شمال سوریه بسیار نزدیک بوده تخمین می‌زنیم که تعداد تلفات بسیار بالاست.»

یکی از مشکلات اصلی دسترسی دشوار به این مناطق است و از روز گذشته نگرانی‌ها در مورد احتمال بروز اختلال در انتقال کمک‌های بشردوستانه به این مناطق به خاطر پس‌لرزه‌ها افزایش یافته است.

علاوه بر این بیش از ۳.۵ میلیون آواره سوری در ترکیه زندگی می‌کنند و حدود نیمی از این جمعیت ساکن مناطق زلزه‌زده در جنوب این کشور است.

نماینده دفتر امور پناهجویان سازمان ملل در ترکیه گفت بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از ساکنان استان‌های جنوبی ترکیه پناهجویان سوری هستند و این مناطق میزبان پرشمارترین جمعیت پناهجو در جهان است.

او افزود که سازمان ملل هرگونه کمکی که ترکیه درخواست کند از جمله چادر، وسایل خواب، آشپزخانه‌های صحرایی و وسایل پخت و پز در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

این نهاد ممکن است برای تامین نیازهای زلزله‌زدگان در جنوب ترکیه و شمال سوریه تقاضای کمک مالی جداگانه کند. ارزیابی از میزان خسارات ناشی از این فاجعه و نیازهای آسیب‌دیدگان هنوز در مراحل اولیه است و به دلیل سرمای منطقه دسترسی به تمام مناطق آسیب‌دیده کار دشواری است.

سازمان ملل در سال جاری برای کمک به آوارگان سوری ساکن ترکیه حدود ۳۵۰ میلیون دلار تقاضای کمک کرده بود ولی فقط ۱۱ درصد از این مبلغ اهدا شده است. برای آوارگان در داخل سوریه نیز ۴۶۵ میلیون دلار درخواست کرده بود که تاکنون فقط ۷ درصد آن دريافت شده است.

علاوه بر آوارگان سوری در نواحی شمالی سوریه در مجموع ۱۲ اردوگاه آوارگان فلسطینی نیز که جمعیت آنها به حدود ۴۴۰ هزار نفر می‌رسد محتاج کمک هستند. تعدادی از این اردوگاه‌ها از جمله در لاذقیه و نیراب و عین التل در نزدیکی شهر حلب و در محدوده مناطق زلزله‌زده قرار دارند.

یک سخنگوی دفتر امور پناهجویان سازمان ملل گفت ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که حدود ۵۰ هزار نفر از آوارگان فلسطینی ساکن شمال سوریه تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG