لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

زلنسکی در سفر به لندن خواستار ارسال جت‌های جنگنده به اوکراين شد


سخنرانی ولودیمیر زلنسکی در پارلمان بریتانیا
سخنرانی ولودیمیر زلنسکی در پارلمان بریتانیا

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه ۱۹ بهمن در سخنرانی خود در نشست پارلمان بریتانیا از حامیان غربی کی‌یف خواست به این کشور جت‌های جنگنده بدهند.

رییس جمهوری اوکراین ضمن قدردانی از کمک‌های نظامی و مالی بریتانیا و مشارکت این کشور در تحریم‌ها علیه روسیه، ارسال جت‌های جنگنده را به «بال‌های آزادی» تشبیه کرد که می‌تواند در تغییر تعادل قوا در جنگ به نفع اوکراین نقش مهمی ایفا کند.

آقای زلنسکی در بخشی از سخنانش گفت: «من از شما و تمام جهان با کلماتی بسیار ساده ولی مهم چنین درخواستی می‌کنم. جت‌های جنگنده برای اوکراین همچون بال‌های آزادی است.»

قدرت‌های غربی از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه در هفته‌های اخیر با توافق در مورد ارسال تانک‌های سنگین و سبک، خودروهای زرهی و توپخانه و موشک‌اندازهای دوربرد برای اوکراین کمک‌های نظامی خود به این کشور را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند.

با این حال سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گفت هنوز هیچ تصمیمی در مورد ارسال جت‌های جنگنده برای اوکراین اتخاذ نشده است. او افزود: «نخست وزیر به وزیر دفاع ماموریت داده تا احتمال ارسال جت‌های جنگنده را بررسی کند ولی با صراحت اعلام می‌کنیم که این تصمیم در صورت اجرا بخشی از یک برنامه دراز مدت است و نه پاسخ به نیازهای عاجل اوکراین که بسيار مهم است.»

دیدار از لندن اولین بخش از سفر اروپایی آقای زلنسکی بود. او عصر چهارشنبه لندن را به مقصد پاریس ترک کرد و قرار است از آنجا به بروکسل برود.

رییس جمهوری اوکراین در سفر به لندن با چارلز سوم، پادشاه بریتانیا نيز در کاخ باکینگهام دیدار کرد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در فرودگاه از آقای زلنسکی استقبال کرد و در دیدار کوتاهی با رییس جمهوری اوکراین در دفتر نخست وزیری بریتانیا گفت: «من مفتخرم که امروز بریتانیا آموزش سربازان اوکراینی را به پرسنل نیروی دریایی و خلبان‌های نظامی گسترش می‌دهد. هدف این اقدامات تضمین قابلیت‌های رزمی اوکراین برای دفاع از قلمرو و منافع خود در دراز مدت است.»

دولت بریتانیا می‌گوید این کشور تاکنون حدود ۱۰ هزار پرسنل نظامی اوکراین را آموزش داده و در سال جاری میلادی نیز حدود ۲۰ هزار نفر دیگر را آموزش خواهد داد.

اولین گروه از نظامیان اوکراینی برای شرکت در دوره آموزشی هدایت تانک‌های بريتانيايی «چلنجر ۲» هفته گذشته وارد اين کشور شدند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG