لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

رسانه‌های اسرائیل در هفته‌ای که گذشت؛ تعیین «سه هزار هدف در ایران» برای حملۀ احتمالی


نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ ریاست‌جمهوری الیزه در پاریس، ۲ فوریه ۲۰۲۳
نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ ریاست‌جمهوری الیزه در پاریس، ۲ فوریه ۲۰۲۳

کشمکش‌های داخلی، گسترش تظاهرات مخالفان علیه دولت، تهدیدهای صاحبان سرمایه به خارج‌کردن ثروت خود از کشور، افزایش نگرانی‌ها از ضربات احتمالی پیش رو به جیب و سفرۀ خانواده‌ها و حتی گسترش درگیری مسلحانه با فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه، این هفته مانعِ آن نبود که نام ایران از صدر گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های نوشتاری و رادیو و تلویزیونی این کشور پایین بیاید.

انتخاب سه هزار هدف در ایران برای حمله

اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در رونمایی از «پایگاه زیرزمینی عقاب ۴۴» در آستانه سالگرد چهل و چهارم انقلاب اسلامی، بیشترین توجه رسانه‌های اسرائیل را به خود جلب کرد. تا پیش از این، وجود «شهر زیرزمینی موشکی و پهپادی» سپاه پاسداران برای اسرائیل شناخته‌شده بود و در مورد آن نیز برخی مقامات ارشد تهران تأیید کردند که دست‌کم یک بار ده‌ها پهپاد آشیانه ماهی‌دشت استان کرمانشاه در «حمله اسرائیلی» نابود شد.

پایگاه خبری مذهبیون اسرائیلی نوشت با فاش‌شدن «پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی آیت‌الله‌ها»، فرماندهان ارشد ارتش ایران اسرائیل و کشورهای دیگر را «تهدید» کرده و هشدار داده‌اند که استفاده اسرائیل از پایگاه هر کشوری در جهان برای حمله به جمهوری اسلامی سبب خواهد شد آن پایگاه و آن کشور نیز مانند اسرائیل یک هدف برای ایران باشد.

همچنین به‌نوشته سایت ماکو، پایگاه «عقاب ۴۴» نخستین فرماندهی عملیاتی نیروی هوایی ایران در اعماق زمین و مجهز به سیستم‌های هشداردهندۀ مدرن و محافظت‌شده است که می‌تواند هر نوع جنگنده و پهپاد را راهی «مإموریت‌های غافلگیرکننده» در هر نقطه‌ای کند.

به‌نوشته سایت شبکه هفت اسرائیل، با گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه و تجهیز ارتش روسیه به پهپادهای ساخت ایران که از آن در جنگ اوکراین استفاده می‌کند، تهران امیدوار است که در مقابل، جنگنده‌های مدرن از روسیه دریافت کند و ظاهراً این جنگنده‌ها نیز قرار است به آشیانه زیرزمینی جدید ارتش ایران افزوده شود.

از سوی دیگر، در جریان سفر روزهای گذشته نخست‌وزیر اسرائیل به فرانسه، روزنامه معاریو نوشت تلاش‌های جدید اسرائیل برای شکل‌دادن عملی به ائتلاف نظامی با فرانسه، آمریکا و احتمالاً چند کشور عربی علیه ایران به جریان افتاده است.

به‌نوشته معاریو، یک دیپلمات فرانسوی هم‌زمان با اقامت نتانیاهو در پاریس گفت ظاهراً برای اسرائیل همه چیز روی کاغذ آماده است؛ راهبرد خود را برای حمله به ایران دقیقاً بررسی و حدود سه هزار هدف را برای بمباران در ایران تعیین کرده و می‌خواهد که چنین حمله‌ای ضربتی انجام شود، اما بخش باقی‌مانده همراه کردن کشورها در این عملیات است.

معاریو به‌نقل از دیپلمات یادشده افزود اتحاد کشورها با اسرائیل نقش بازدارنده خواهد داشت زیرا هرگونه پاسخ‌گویی احتمالی ایران عملاً اعلان جنگِ هم‌زمان به چند کشور خواهد بود.

جزئیات «فرمان خامنه‌ای به سپاه»

سفر نتانیاهو به فرانسه یک هفته پس از حملۀ منتسب به اسرائیل در اعزام ریزپهپادها به مجتمع صنایع نظامی اصفهان و دو حملۀ دیگر منتسب به اسرائیل علیه کاروان کامیون‌های وابسته به جمهوری اسلامی در مرز عراق و سوریه انجام شد.

یونی بن‌مناخم، کارشناس امور خاورمیانه، در سایت وان‌نیوز ابراز اطمینان کرد که پاسخ ایران به عملیات اصفهان، امری قطعی است. به‌گفته او، هدف قراردادن آن صنایع نشان از هراس اسرائیل از تسلیحات متعارف ایران دارد اما عملیات برای نیمه‌شب تدارک دیده شد تا به جان دانشمندان یا افسران سپاهی شاغل به کار در آن آسیبی نرسد.

آقای بن‌مناخم، با اشاره به سابقه حمله اسرائیل به تأسیسات مشابه در کرج و کرمانشاه، افزود ایران فعلاً در برابر اسرائیل صبوری نشان می‌دهد، برخی از کارخانه‌های صنایع راهبردی خود را به اماکن حفاظت‌شده منتقل کرده، تدابیر امنیتی را در اطراف ساختمان‌هایی از این دست تقویت کرده اما واکنش ایران به اسرائیل صرفا مسئله زمان است.

به‌گفته این مفسر، به فرمان علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران در حال آماده‌کردن این گزینه‌هاست: وارد کردن آسیب به اهداف اسرائیلی و یهودی در هر جایی در جهان که بتواند؛ شلیک موشک‌ها و پهپادهای نقطه‌زن از خاک ایران به اهداف اسرائیلی در دریا و زمین؛ حمله موشکی یا پهپادی به اقلیم کردستان عراق با ادعای این‌که موساد از آن‌جا علیه ایران اقدام می‌کند؛ و سرانجام، حمله موشکی یا پهپادی از مناطق عملیاتی شبه‌نظامیان حامی ایران در عراق، لبنان، سوریه و یمن به سوی اسرائیل.

یونی بن‌مناخم در اظهارات دیگری نیز برای سایت وان‌نیوز گفت که حمله به تأسیسات موشکی و پهپادی ایران در اصفهان حاکی از تغییرات راهبردی در خاورمیانه است؛ از یک‌سو ایران هم‌زمان با نزدیک‌تر شدن به روسیه، برنامه توسعه موشکی و پهپادی پیشرفته خود را ادامه می‌دهد و از سوی دیگر، اسرائیل و آمریکا همکاری نظامی خود را برای حمله به ایران تشدید کرده‌اند.

به‌گفته او، ایران از سفرهای پیاپی مقامات ارشد آمریکایی به اسرائیل نگران است و به نظر می‌رسد که رایزنی‌های دو کشور در مورد ایران ماه آینده نیز با دیدار آتی نتانیاهو با جو بایدن در واشینگتن ادامه یابد. آقای بن‌مناخم براین باور است که ایران دست روی دست نگذاشته و برنامه‌های واکنشی خود را با توجه به مجموعه‌ای از تحرکات جاری اسرائیل تنظیم می‌کند.

«کابوس حمله موشکی ایران به اروپا به‌دست روسیه به حقیقت پیوست»

سایت اسرائیل‌دیفنس نوشت کابوس شلیک موشک ایرانی به اروپا، که روزگاری تصور می‌شد یک احتمال دور باشد، اکنون در برابر چشم اروپا محقق شده است؛ موشک‌های ایرانی را روس‌ها شلیک می‌کنند که آن را باید مشارکت عملی تهران در جنگ علیه اروپا و در خاک اروپا دانست.

به نوشته اسرائیل‌دیفنس، روسیه بازوی نیابتی جمهوری اسلامی ایران شده و نظامیان روس با پهپادهای ایرانی در خاک اوکراین که قلب اروپاست، در حال کشتن مردم، ویرانی محله‌ها و تأسیسات اروپایی هستند.

نویسندگان این نشریه معتقدند دولت بایدن عمق مفهوم محور خطرناک شکل‌گرفته میان روسیه، ایران و کره شمالی را درک کرده و برای همین بود که با تجهیز اوکراین به تانک‌های آبرامز-۲ موافقت کرد.

این سایت امنیتی و نظامی افزود، اگر پیش‌بینی عملیات بزرگ روسیه در اوکراین در بهارعملی شود، تجهیز اوکراین به تانک‌های آمریکایی و آلمانی ممکن است سمت‌ و سوی عملیات را تغییر دهد که در آن صورت، شکست روسیه ضربه به ایران نیز هست.

اسرائیل‌دیفنس همچنین نوشت که هدف اصلی سفرهای پیاپی مقامات ارشد آمریکایی به اسرائیل مانند رزمایش اخیر مشترک دو کشور، آماده‌سازی برای حمله به ایران بود و ادغام کشتی‌های نظامی اسرائیلی در نیروی دریایی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا و عملیات مشترک خلبانان اسرائیلی و آمریکایی جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ نشان داد که آمریکا در دوره اخیر گوشی شنواتر برای همکاری‌های مشترک در عملیات آتی در قبال ایران دارد.

«افول جادوی نتانیاهو در خلیج فارس» و بازجویی از قهرمانان جنگ‌های اسرائیل

به نوشته جروزالم پست، «جادوی بنیامین نتانیاهو در خلیج فارس احتمالاً رو به افول است و بهتر می‌بود که دولت او به جای کوشش در راستای گسترش روابط با کشورهایی مانند عربستان، تلاش کند تا روابط با دولت آمریکا را بهبود داده و مانع از تنش در آن شود.»

به‌نوشته این روزنامه، با وجود آوازه نتانیاهو به‌عنوان یک رهبر پرجذبه، در نتیجه رویدادهای اخیر، بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس نسبت به نتانیاهو و رویه رهبری او «ناامید شده‌اند».

جروزالم پست به عملکرد نتانیاهو در دوره اخیر در قبال فلسطینیان، امور داخلی و احتمال متزلزل‌شدن پایه‌های دموکراسی و مردمسالاری در اسرائیل اشاره دارد.

آنشل پففر، نویسنده روزنامه هاآرتص، در خصوص کشمش عمیقی که در هفته‌های جاری میان دولت و مخالفان داخلی در جریان است، نوشت که نشانی از کوتاه آمدن نتانیاهو در کشاندن کشور به وادی استبداد دیده نمی‌شود و در همین چند هفته‌ای که او به قدرت بازگشته، طرح تضعیف شدید دادگاه عالی و تغییر اساسی در نظام دموکراسی را سرسختانه دنبال کرده است.

در این میان، پاسخ وزیر دادگستری به درخواست‌های رئیس‌جمهور اسرائیل که روند اصلاحات قضایی را فعلا متوقف بگذارد تا گفتمانی ملی حول آن انجام شود، بسیاری از رسانه‌ها را شوکه کرد. روزنامه تایمز اسرائیل نوشت وزیر دادگستری به رئیس جمهور پاسخ دادخ که «حتی برای یک دقیقه هم این روند را معطل نخواهد گذاشت».

در این ارتباط، پلیس اسرائیل این هفته از یک وکیل و یک ژنرال بازنشسته نیروی هوایی به دلیل اظهارات و پست‌های فیسبوکی بازجویی کرد. این دو گفتند که دموکراسی در حال فروپاشی است و نباید زیر استبداد زندگی کرد.

رهبران اپوزیسیون نیز از همفکران‌شان خواستند از زبان تهدید و نقض قانون دوری کنند تا بهانه از جناح دولت گرفته شود. اما بنیامین نتانیاهو و حامیان او «نگران» شده‌اند که مشی اپوزیسیون به «قتل سیاسی» بینجامد.

اصلاحات قضایی اما، با وجود تظاهرات شنبه‌‌شب‌های صدها هزار نفر از مردم، حامیانی قوی نیز دارد که آن‌ها هم این هفته دوباره تأکید کردند اگر هواداران خود را به وزن‌کشی خیابانی دعوت کنند، مانند نتیجه انتخابات پارلمانی سه ماه پیش، روشن خواهد شد که کدام طرف اعتبار مردمی بیشتری دارد.

سایت جی‌ان‌اس معتقد است که مخالفان دولت پیش‌بینی‌های آخرالزمانی از سرنوشت دموکراسی کشور ارائه می‌کنند درحالی که وضعیت کنونی دستگاه قضایی «یک فاجعه غیردموکراتیک» است و نیازمند اصلاح.

XS
SM
MD
LG