لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

بازدید بشار اسد از منطقه زلزله‌زده در حلب، پنج روز پس از حادثه


پنج روز پس از زلزله پرتلفات و ویرانگر سوریه، بشار اسد برای نخستین بار با خروج از دمشق، از یکی از استان‌های زلزله‌دیده بازدید کرد.

همزمان نجات افراد زنده از زیر آوار سنگین در ترکیه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، بشار اسد روز جمعه، ۲۱ بهمن، با ورود به شهر حلب، مرکز استان حلب، از کار تیم‌های نجات در محله «المشارفه» بازدید کرد.

آخرین شمار قربانیان زلزله در این کشور حدود ۳۵۰۰ تن اعلام شده است. زلزله استان‌های حلب، طرطوس، لاذقیه، حماه و ادلب را درگیر کرده و زندگی تقریبا پنج میلیون تن را که عمدتا جنگ‌زدگان جنگ داخلی یک دهه اخیر بودند، به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش سازمان ملل متحد، وخیم‌ترین وضعیت در زلزله روز دوشنبه این هفته در بخش‌هایی از سوریه است که زیر کنترل معارضین است و دسترسی امدادگران به آن به شدت محدود است.

بشار اسد از آغاز زلزله با برگزاری نشست‌هایی از دمشق به اوضاع رسیدگی کرده بود.

سه روز زودتر از او، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با رسیدن به حلب، بر کار امداد و نجات نیروهای ایرانی و سایر گروه‌های همسو با ایران، مانند حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی نظارت کرده بود.

در کمبود نیروهای امدادی و نبود تجهیزات سنگین برای بیرون آوردن افراد زنده احتمالی از زیر آوارها، مقامات حلب در سومین روز پس از زلزله اعلام کرده بودند که کار نجات را خاتمه یافته تلقی می‌کنند.

در این میان، بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نجات ترکیه و هزاران نیرویی که از ۷۰ کشور خارجی در ده استان زلزله‌زده ترکیه به تلاش برای نجات آخرین افراد زنده در زیر آوار ادامه می‌دهند، توانستند در بامداد جمعه چند نفر دیگر را زنده اما شدیدا مصدوم از زیر آوار خارج کنند.

به گزارش آناتولی، تیم‌های خود ترکیه یک مرد ۶۰ ساله را ۱۰۴ ساعت پس از وقوع زلزله در استان آدی‌یامان زنده بیرون آوردند که به دلیل جراحت شدید سریعا به بیمارستان منتقل شد.

ساعتی پیش از آن، یک دختر بچه سه سال و نیمه در شهر انطاکیه در استان خاتای نجات یافت. اما او نیز شدیدا زخمی است و به بیمارستان منتقل شد.

همچنین بامداد جمعه یک مرد ۳۲ ساله از دل آوار ساختمانی چهار طبقه در شهر انطاکیه بیرون کشیده شد. یک نوجوان ۱۷ ساله در اولین ساعات بامداد جمعه در شهر غازی‌عینتاپ زنده از دل آوار بیرون آورده شد.

به گزارش رویترز، پنج‌شنبه شب نیز امدادگران یک پسر ده ساله و مادرش را در منطقه سمنداغ در استان خاتای زنده اما زخمی بیرون آوردند. باز در همان منطقه آسیا دونمِز، دخترک هفت ساله پس از ۹۵ ساعت زنده بیرون آورده شد.

تیم‌های ترکیه از آغاز زلزله بیش از هشت هزار تن را زنده بیرون آوردند، امدادگران جمهوری آذربایجان حدود ۴۰ تن، تیم ارتش اسرائیل ۱۷ نفر زنده و تیم هلال احمر ایران دست‌کم سه انسان را از ماندن در زیر آوار نجات داد.

دو تن از افرادی که اسرائیلی‌ها نجات دادند، بر اثر شدت جراحات وارده پس از ساعتی جان دادند. صدها تن از نجات‌یافتگان توسط تیم‌های ترکیه نیز پس از ساعاتی جان داده‌اند.

با وجود رویدادهای موردی از نجات بازماندگان در پنجمین روز زلزله، امید به یافتن زنده‌ها هر لحظه کمتر می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از روز سوم پس از زلزله، راهی بازدید از دیدار از شهرهای مختلف فاجعه‎‌دیده شده و این دیدارها را روز جمعه نیز ادامه داد. اما هنوز معلوم نیست که او از مناطق زلزله‌زده استان کردنشین دیاربکر هم دیدار خواهد کرد یا نه.

XS
SM
MD
LG