لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

کمک ۸۵ میلیون دلاری آمریکا به ترکیه و سوریه؛ لغو موقت برخی تحریم‌های سوریه


آمریکا از کمک ۸۵ میلیون دلاری خود به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه خبر داد و همزمان گزارش‌های رسمی حاکی است که اسرائیل بیش از دیگر کشورهای جهان نیروی جست‌وجو و امداد به ترکیه اعزام کرده است.

تاکنون بیش از ۲۱ هزار نفر در دو کشور ترکیه و سوریه بر اثر زلزله‌ای که روز دوشنبه روی داد، کشته شده‌اند.

اداره توسعه بین‌المللی آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۰ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این بودجه به شرکای حاضر در محل «برای ارائه کمک‌های فوری مورد نیاز به میلیون‌ها نفر» از جمله غذا و مراقبت‌های بهداشتی اختصاص می‌یابد.

این اداره دولتی آمریکا اضافه کرد که این کمک‌ها همچنین باید صرف تامین آب آشامیدنی و جلوگیری از گسترش بیماری شود.

انتشار این بیانیه کمی پس از تماس تلفنی میان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای او منتشر شد.

واشینگتن و آنکارا در چارچوب ناتو متحد یکدیگر هستند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «مفتخریم که به کارزار جهانی برای کمک به ترکیه می‌پیوندیم. ترکیه در گذشته اغلب کارشناسان امدادی خود را به کشورهای بسیاری فرستاده است.»

مقامات آمریکایی گفته‌اند که پیشتر تیم‌های نجات خود به همراه تجهیزاتی چون ژنراتور برق، سیستم‌های تصفیه آب و هلیکوپتر را به ترکیه فرستاده‌اند.

بر اساس بیانیه اداره توسعه بین‌المللی آمریکا، تیم‌های نجات تلاش‌های خود را بر روی شهر زلزله‌زده آدیامان در ترکیه متمرکز کرده‌اند و با استفاده از سگ‌ها، دوربین‌ها و دستگاه‌های ردیاب به جست‌وجوی بازماندگان می‌پردازند.

این اداره افزود به دلیل آسیب به جاده‌ها و پل‌ها، پنتاگون هلیکوپترهای بلک‌هاک و شینوک را برای انتقال تدارکات فرستاده است.

اما کمک‌های بشردوستانه در سوریه از طریق سازمان‌های بین‌المللی یا شرکای مستقر در محل انجام می‌شود.

آمریکا از هرگونه تماس با رژیم بشار اسد در دمشق، که به دلیل سرکوب اعتراضات مردمی سوریه و تبدیل آن به جنگ داخلی تحت تحریم‌های بین‌المللی است، امتناع می‌کند.

یک کاروان از کمک‌های اولیه روز پنج‌شنبه برای اولین بار پس از فاجعه زلزله، وارد مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان مخالف حکومت اسد در شمال غرب سوریه شد.

همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا لغو موقت برخی تحریم‌ها در ارتباط با سوریه را با هدف رسیدن هر چه سریع‌تر کمک‌ها به مردم آسیب‌دیده اعلام کرد.

بر اساس این تصمیم واشینگتن، همه معاملات مربوط به کمک به آسیب‌دیدگان زلزله در سوریه که پیشتر به دلیل تحریم‌ها ممنوع بودند، به مدت ۱۸۰ روز مجاز است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده که برنامه‌های تحریمی آمریکا «از پیش، شامل معافیت‌های مستحکم برای کمک‌های بشردوستانه بوده است».

پیش از زلزله اخیر، تقریبا تمام کمک‌های بشردوستانه حیاتی برای بیش از چهار میلیون نفر ساکن در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان شمال غرب سوریه از طریق گذرگاه باب الهوی میان سوریه و ترکیه و از طریق یک مکانیسم فرامرزی منتقل می‌شد.

این سازوکار در سال ۲۰۱۴ و با تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاد شد، اما دمشق و مسکو، متحد بشار اسد، به آن اعتراض دارند.

آقای پرایس در این زمینه گفت: «ما از رژیم (بشار اسد) می‌خواهیم که فورا اجازه ورود کمک‌ها به تمام پاسگاه‌های مرزی را بدهد و دسترسی (سازمان‌های) بشردوستانه را به همه سوری‌های نیازمند بدون استثنا فراهم کند».

کمک‌های آمریکا به ترکیه و سوریه در حالی است که اسرائیل نیز بیش از دیگر کشورهای جهان نیروی امداد به ترکیه فرستاده است.

بر اساس اعلام خبرگزاری دولتی ترکیه، اسرائیل ۴۵۰ نیروی امداد به ترکیه اعزام کرده است. این در حالی است که ایران ۸۰ نفر را برای کمک به نجات بازماندگان به ترکیه فرستاده است.

XS
SM
MD
LG