لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

صدمین جام رئال مادرید؛ قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان


تیم فوتبال رئال مادرید در دیداری پرگل با برتری ۵-۳ با برتری مقابل الهلال عربستان، برای پنجمین بار قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد.

در ورزشگاه شاهزاده مولای عبدالله رباط، وینیسیوس جونیور و فدریکو والورده هر کدام ۲ بار، کریم بن‌زما هم یک بار دروازه عبدالله المعیوف را باز کردند تا صدمین جام قهرمانی را وارد موزه افتخارات رئال مادرید کنند.

گل اول الهلال را موسی مارگا مهاجم مالیایی این تیم به ثمر رساند. او در پورتو زوج مهدی طارمی در خط حمله بود. گل‌های دوم و سوم را لوچیانو ویتو مهاجم آرژانتینی این تیم وارد دروازه رئال کرد.

آخرین قهرمانی رئالی‌ها در این رقابت‌ها، فصل ۲۰۱۸ بود که به میزبانی امارات برگزار شد و سانتیاگو سولاری که تیمش در فینال کار راحتی مقابل العین امارات داشت، تنها جام قهرمانی‌ خود را با کهکشانی‌ها به دست آورد.

دنی کارواخال، لوکا مودریچ، تونی کروس و کریم بن‌زما چهار بازیکنی هستند که علاوه بر فینال امسال با الهلال، پنج سال قبل در ترکیب ثابت آن مسابقه هم به میدان رفته بودند.

جالب اینکه امسال نیز مانند قهرمانی ۲۰۱۸، رئالی‌ها فصل رضایت‌بخشی را در لالیگا سپری نکرده‌اند. آنها به تازگی سوپرجام اسپانیا را هم از دست دادند.

این تیم با پنج جام قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان، بالاتر از بارسلونا که سه جام برده، پرافتخارترین تیم تاریخ این مسابقات است.

کورینتیانس برزیل و بایرن مونیخ دو بار قهرمان شده‌اند. لیورپول، سائوپائولو، میلان، اینتر، چلسی و منچستریونایتد هر کدام یک بار به قهرمانی دست یافته‌اند.

در این بین تونی کروس آلمانی که یک بار با بایرن قهرمان شده بود، حالا در مجموع با شش قهرمانی پرافتخارترین بازیکن تاریخ این مسابقات است.

آندری لونین اوکراینی دروازه‌بان رئال در دیدار نهایی مقابل نماینده آسیا بود. کاماوینگا، آلابا، رودیگر، کارواخال، کروس، شوامنی، مودریچ، وینیسیوس، والورده و بن‌زما سایر بازیکنانی بودند که کارلو آنچلوتی به میدان فرستاد.

الهلال برای صعود به فینال، ابتدا الوداد کازابلانکا قهرمان آفریقا را در ضربات پنالتی از پیش رو برداشت. در گام دوم نتیجه جالب توجه دیگری را با پیروزی ۳-۲ مقابل فلامنگوی برزیل (فاتح کوپا لیبرتادورس) کسب کرد و فینالیست شد.

رئال مادرید هم با پیروزی ۴-۱ مقابل الاهلی مصر به فینال رسید تا در مجموع دو بازی با ۹ گل زده و ۴ گل خورده در برابر نمایندگان آفریقا و آسیا، قهرمان جهان شود.

الهلال که تاکنون چهار بار در آسیا به قهرمانی رسیده، برای راهیابی به این مسابقات، سال ۲۰۲۱ در یک‌چهارم نهایی با سه گل بر پرسپولیس غلبه کرد. در نیمه نهایی از سد النصر دیگر نماینده عربستان گذشت. در فینال هم پوهانگ استیلرز کره جنوبی را شکست داد.

XS
SM
MD
LG