لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در قم؛ رسانه‌ها از یک نامه «عجیب» خبر دادند


دانش آموزان مسموم شده در قم
دانش آموزان مسموم شده در قم

در حالی که مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان مدارس قم همچنان ادامه دارد، رسانه‌ها از ارسال یک نامه «عجیب» رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این رابطه خبر داده‌اند.

در رابطه با این موج مسمومیت‌ها، روزنامه هم‌میهن چاپ تهران روز دوشنبه ۲۴ بهمن تصویر نامه‌ای از مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خطاب به محسن اوروجی، مدیر مدیریت بحران این استان را منتشر کرد.

در این نامه که روز شنبه ۲۲ بهمن نوشته شده، آقای مصری از مقام‌های استانداری قم خواسته «تا در صورت رخداد مسمومیت در مدارس استان، از هوای آن ناحیه مدنظر و دمیدن بازدم دانش‌آموزان دچار مسمومیت در کیسه‌های نایلون فریزری» برای انجام آزمایش‌ نمونه‌برداری شود.

در این نامه آمده که در همان روز، جلسه‌ای در محل استانداری قم در این رابطه برگزار شده است.

اما با وجود برگزاری این جلسه، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که روز یکشنبه ۲۳ بهمن بار دیگر چنین حادثه‌ای در مدارس قم اتفاق افتاده است.

مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «در حادثه امروز مجموعا ۳۷ دانش آموز توسط مرکز اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.»

او افزود که این دانش‌آموزان دارای «علائم مشکوک به مسمومیت» بوده‌اند.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه نوشت با یکی از مدارس درگیر این حادثه در شهر قم تماس داشته و مسئولان مدرسه از «انتشار بویی شبیه نارنگی» و پس از آن سرگیجه و بد شدن حال دانش‌آموزان سخن گفتند.

به نوشته این گزارش، دانش‌آموزان نیز از علائمی همچون سردرد، سرگیجه، سستی بدن، عدم توانایی راه رفتن و بی‌حالی می‌گویند. برخی والدین نیز از ادامه عوارضی همچون سرگیجه و بی‌حالی دانش‌آموزان با گذشت چندین هفته از وقوع حادثه خبر می‌دهند.

در حالی که مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قم که از آذرماه آغار شده و تا روز یکشنبه ادامه داشته، خبرگزاری ایسنا نوشت که «علت این حوادث هنوز مشخص نشده است.»

پیشتر وقوع مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر در دست‌کم ۱۲ مدرسه قم، موجب شده بود که اداره کل آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای تمامی مدارس و واحدهای آموزشی این شهر را برای «بررسی دلایل بروز مسمومیت در مدارس» و به خاطر «نگرانی اولیای دانش آموزان» تعطیل اعلام کند.

مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم از نهم آذر ماه با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز در هنرستان نور یزدانشهر قم آغاز شد و در ۲۲ آذر نیز ۵۱ دانش‌آموز دختر این هنرستان با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

در دی ماه نیز گزارش‌هایی از مراجعه دانش‌‌آموزان دختر با علائم مسمومیت به بیمارستان‌ها منتشر شد اما مقام‌های آموزش و پرورش آن را مربوط به خارج از مدارس عنوان کردند.

از هشتم بهمن ماه بار دیگر موج مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم اوج گرفت و دانش‌آموزان دختر مدرسه فاطمیه صفاشهر با همین علائم راهی بیمارستان شدند و در دهم بهمن تعداد دیگری از دانش‌آموزان این مدرسه دچار مسمومیت شدند.

در دوازدهم بهمن ماه دانش‌‌آموزان مدرسه بلقیس برقعی، در شانزدهم بهمن دانش‌آموزان ۴ مدرسه دخترانه دیگر شامل مدرسه میثم، مدرسه طاها، مدرسه امامی قم و دبیرستان دخترانه قرائتی در پردیسان قم دچار مسمومیت شدند.

پیشتر سایت قم‌نیوز از افزایش فشارها بر رسانه‌ها و خبرنگاران قم برای سانسور و عدم پوشش اخبار مسمومیت دختران دانش‌آموز خبر داده است.

بر اساس گزارش این وب‌سایت، برخی خبرنگاران برای عدم انتشار اخبار یا ارائه مستندات برای موارد مسمومیت تحت فشار قرار گرفته‌اند.

مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، نیز از «وجود ظن امنیتی بودن» مسمومیت‌های پیاپی دانش‌آموزان قم سخن گفته و افزوده است که با وقوع این مسمومیت‌ها در مدرسه‌های مختلف «دیگر شکی باقی نمانده که این حوادث ریشه امنیتی» دارند.

XS
SM
MD
LG