لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

اعتراض دانشجویان دانشگاه هنر به احکام تعلیق اساتید این دانشگاه


اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه هنر تهران به کشتار معترضان
اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه هنر تهران به کشتار معترضان

۱۲۰ تن از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه هنر تهران با انتشار نامه‌ای سرگشاده به احکام تعلیق اساتید این دانشگاه اعتراض کردند.

این نامه که خطاب به ریاست دانشگاه هنر نوشته شده است از امیر مازیار و کوروش گلناری، اعضای هیئت علمی این دانشگاه، نام می‌برد که در روزهای اخیر خبر تعلیق آنها منتشر شده است و می‌گوید که این خبر «موجی از یأس و حیرت را در فضای دانشگاه گسترده است».

در هفته‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از اخراج یا تعلیق استادان دانشگاه به دلیل همراهی با دانشجویان معترض منتشر شده است، امری که برخی فعالان دانشجویی از آن به عنوان «پاکسازی دانشگاه‌ها» نام برده‌اند.

با این حال وزارت علوم ادعا کرده که هیچ استادی به دلیل مسائل سیاسی از دانشگاه اخراج نشده و «اگر مواردی از اخراج اساتید مطرح می‌شود، دلیل آن ناتوانی علمی و عدم دریافت‌ پایه‌ها در زمان مقرر است».

امضاکنندگان این نامه اما با طور غیرمستقیم ادعای وزارت علوم را رد کرده و بر مرجعیت علمی امیر مازیار و کوروش گلناری صحه گذاشته‌اند.

این نامه می‌گوید که خدمات علمی دو استاد نام‌برده «همواره چراغ راه دانشجویان بوده و نام دانشگاه هنر را در محافل علمی کشور برافراشته است».

امضاکنندگان نامه در نهایت تاکید داشته که این احکام تعلیق را «خلاف حقیقت امر» در رابطه با عملکرد آقای مازیار و آقای گلناری می‌دانند و مصرانه خواهان بازگشت هر چه سریع‌تر آنها به دانشگاه هستند.

دانشگاه هنر تهران طی ماه‌های اخیر به یکی از کانون‌های اعتراضات دانشجویان کشور تبدیل شده بود و تصاویر متعددی حاکی از همراهی آنها با اعتراضات مردمی سراسر کشور و مقاومت علیه سرکوب منتشر شد.

در این میان برخی اقدامات دانشجویان مجسمه‌سازی این دانشگاه از جمله ساخت سنگ قبرهای نمادین در محوطه دانشگاه به یاد معترضانی که به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است.

XS
SM
MD
LG