لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

«بازداشت یک مأمور انتظامی» در پروندهٔ کشته‌شدن مختار فتحی در سقز


 مختار فتحی
مختار فتحی

یک روز پس از کشته‌شدن مختار فتحی، شهروند جوان اهل سقز، با شلیک مستقیم مأموران انتظامی «به‌ظن شعارنویسی»، یک مقام قضایی استان کردستان از بازداشت «مأمور خاطی» خبر داد، اما گزارش‌ها درباره علت این قتل را تکذیب کرد.

حسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان، گفت که با شکایت خانواده فتحی، «برای افراد خاطی ماجرای کشته شدن جوان سقزی» پرونده تشکیل شده و «یک مأمور انتظامی بازداشت و روانه زندان» شده است.

پیشتر سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داده بود که عصر شنبه یکی از جوانان سقز، زادگاه مهسا امینی، به نام «مختار فتحی» از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به «ظن شعارنویسی» هدف شلیک گلوله جنگی قرار گرفته و کشته شده است.

با گذشت یک شبانه روز خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، شامگاه یک‌شنبه از قول رئیس دادگستری استان کردستان، کشته شدن این جوان سقزی با گلوله ماموران انتظامی را تایید کرد.

حسین حسینی گفت: «شنبه ۲۹ بهمن ماه در مواجهه یکی از ماموران انتظامی سقز با مختار فتحی، این فرد با شلیک گلوله کشته شد.»

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان افزود که «بلافاصله پس از کشته شدن مختار فتحی و با شکایت اولیا دم و ورود دادستانی سقز، پرونده قضایی در شعبه بازپرسی دادسرای سقز» تشکیل شد و «مامور انتظامی با قرار متناسب بازداشت و روانه زندان شد.»

حسینی گزارش‌ها درباره شلیک ماموران به این جوان سقزی «به خاطر شعارنویسی» را «فضاسازی و شایعه پراکنی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب» خواند.

خبر کشته شدن مختار فتحی را اولین بار سایت حقوق بشری هه‌نگاو شنبه شب منتشر کرد و گزارش داد که «این جوان اهل سقز در نزدیکی منزل پدر و مادرش و در حالی که با دو دوست دیگر خود داخل یک خودرو نشسته بودند، هدف شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی» قرار گرفته است.

این سایت حقوق بشری تاکید کرد که ماموران انتظامی به ظن اینکه مختار وفایی در «نوشتن شعار» نقش داشته است او را هدف «شلیک مستقیم» قرار داده و کشته‌اند و پس از آن هم «نهادهای حکومتی خانواده این جوان کشته شده را تهدید کرده‌اند که در این مورد اطلاع‌رسانی نکنند.»

رئیس‌کل دادگستری کردستان در اظهارات شامگاه یک‌شنبه خود از «تکمیل تحقیقات قضایی» پرونده کشته شدن مختار فتحی خبر داد اما به انگیزه مامور انتظامی برای سلیک به این جوان ۲۹ ساله اشاره نکرد و گفت: «با هرگونه تخلف و یا جرم ارتکابی از ناحیه مامور انتظامی با افراد خاطی در این پرونده مطابق قانون برخورد می‌شود.»

مختار فتحی متاهل و اهل روستای درویان و ساکن شهر سقز بود و به نوشته هه‌نگاو، در حالی با شلیک ماموران نیروی انتظامی کشته شد که همسرش باردار است و این زوج در انتظار به دنیا آمدن فرزندشان بودند.

XS
SM
MD
LG