لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

بایدن عهد کرد که روسیه هرگز در اوکراین پیروز نخواهد شد


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲ اسفند در یک سخنرانی در ورشو، پایتخت لهستان، تاکید کرد که روسیه هرگز شاهد پیروزی در اوکراین نخواهد بود.

اظهارات آقای بایدن ساعاتی پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بیان شد که در آن گفته بود کشورش جنگ در اوکراین را ادامه خواهد داد و غرب را متهم کرد که به این جنگ دامن می‌زند.

آقای پوتین همچنین عهد کرده است که تحریم‌های سختگیرانه فزاینده علیه روسیه «موفق نخواهد شد» و مسکو برای دستیابی «سیستماتیک» به اهداف خود به مبارزه ادامه خواهد داد.

جو بایدن که پس از بازدید غیرمنتظره خود از کی‌یف به ورشو سفر کرد، اظهار داشت: «روسیه هرگز در اوکراین پیروز نخواهد شد، هرگز.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه سخنان خود مستقیماً به اتهامات پوتین پاسخ داد و گفت که غرب «برای حمله به روسیه توطئه‌ نمی‌کند».

او گفت که پوتین «فکر می‌کرد مستبدانی مانند خودش آدم‌های سرسختی هستند» اما این بار با «اراده آهنین» ایالات متحده و شرکای آن مواجه شد.

آقای بایدن سپس تصریح کرد: «تردید نکنید که حمایت ما از اوکراین تزلزل‌ناپذیر خواهد بود، اختلافی در ناتو پیش نخواهد آمد و ما از پا نخواهیم نشست.»

رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از این سخنرانی با آندژی دودا، همتای لهستانی خود، دیدار کرد و گفت که این بازدید «در زمان خطیری» انجام شده است. وی همچنین بر تعهد کامل واشینگتن نسبت به اصل دفاع از همه کشورهای عضو ناتو تاکید کرد.

آقای دودا نیز گفت که به لطف بایدن «ما می‌توانیم اطمینان یابیم که آمریکا می‌تواند نظم جهانی را حفظ کند».

جو بایدن یک روز قبل از این بازدید در سفری از پیش اعلام‌نشده به اوکراین رفت. این نخستین سفر آقای بایدن به کی‌یف از آغاز تهاجم نظامی روسیه به کشور همسایه خود محسوب می‌شد که در آستانه سالگرد این رخداد انجام گرفت.

آقای بایدن در آن سفر نیز وعده کمک‌های بیشتر به کی‌یف و تحریم‌های سنگین‌تر علیه روسیه را داد و گفت که طرح و برنامه‌های پوتین در مورد جنگ علیه اوکراین «کاملاً غلط» است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG