لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

اعتراضات شبانه دانشجویان دانشگاه تهران به مصوبه تعطیلی خوابگاه‌ها و کلاس‌ها


دانشجویان خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران شامگاه دوشنبه ۸ اسفند در واکنش به اقدام مدیران این دانشگاه در اعلام تعطیلی خوابگاه‌ها و غیرحضوری شدن کلاس‌‌ها از ۲۵ اسفند تا هفتم اردیبهشت ماه، اقدام به برپایی تجمع‌ و سردادن شعارهای اعتراضی کردند که این اعتراضات تا بامداد سه‌شنبه ادامه داشت.

این اعتراضات از عصر دوشنبه در محوطه دانشگاه تهران آغاز شد و شامگاه به خوابگاه پسران کوی دانشگاه و مجتمع‌های خوابگاهی دختران، شامل مجتمع فاطمیه و چمران، گسترش یافت.

دانشجویان در محوطه خوابگاه دختران فاطمیه با شعار «آموزش حضوری حق مسلم ماست» راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند و در ادامه با تجمع در محوطه این خوابگاه به اعتراضات خود ادامه دادند.

«دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «دانشجوی با غیرت، حمایت حمایت» از جمله دیگر شعارهای اعتراضی دانشجویان در اعتراضات خوابگاه فاطمه بود.

همزمان دانشجویان دختر ساکن مجتمع خوابگاه چمران نیز برای اعتراض به اقدام مقام‌های دانشگاه تهران در مجازی کردن کلاس‌ها و تعطیلی بیش از یک ماهه خوابگاه‌ها پس از تعطیلات نوروز در محوطه این خوابگاه تجمع کرده و با سردادن شعارهای اعتراضی خواهان لغو این تعطیلی شدند.

دانشجویان دختر در اعتراضات دوشنبه شب و بامداد سه‌شنبه از جمله شعارهایی چون «دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن»، «ماه رمضون بهونه‌ است، هدفشون تخلیه ا‌ست» و «دانشجو بیدار است، از حق خود آگاه است» سردادند.

محوطه خوابگاه‌های دانشجویان پسر در کوی دانشگاه تهران هم شامگاه دوشنبه هفتم اسفند تا اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه هشتم اسفند صحنه تجمع و راهپیمایی اعتراضی دانشجویان بود.

دانشجویان در محوطه خوابگاه‌های پسران کوی دانشگاه طی راهپیمایی اعتراضی خود با سردادن «مصوبه لغو نشه، شعارها تند تر میشه» خواهان لغو تعطیلی اعلام شده کلاس‌ها و خوابگاه‌ها شدند.

در ادامه این اعتراضات دانشجویان خوابگاه‌های پسران با تجمع در محوطه کوی دانشگاه تهران شعارهایی چون «مسئول بی‌‎کفایت، استعفا استعفا»، «آموزش مجازی نمی‌خواییم نمی‌خواییم» سر دادند و همچنین علیه محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، شعار «مقیمی حیا کن، ریاست رو رها کن» سردادند.

دانشجویان در میان شعارهای اعتراضی خود در محوطه خوابگاه پسران علاوه بر رئیس دانشگاه، علیه علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، نیز شعارهایی چون «وجهی، مقیمی، استعفا استعفا» سردادند.

پیش از این، محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، روز ششم اسفند ماه خبر تعطیلی خوابگاه‌ها و غیر حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه تهران را اعلام کرده و گفته بود که «اسکان دانشجویان در مجتمع‌های خوابگاهی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ مقدور نیست و سلف سرویس‌های دانشگاه نیز در این بازه زمانی غیر فعال است.»

به گفته معاون آموزشی دانشگاه تهران، بنابر تصمیم مدیران این دانشگاه، کلاس‌های دانشگاه تهران نیز از آغاز سال نو تا چهاردهم فروردین به طور کامل تعطیل است و پس از آن تا ۷ اردیبهشت فقط به شکل مجازی برگزار می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران همچنین گفت که یکی از دلایل این تعطیلی‌ها «همزمانی ایام با ماه رمضان» و «مشکلات موجود در بلیط بازگشت دانشجویان پس از تعطیلات نوروز» است.

در همین حال شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، در تجمع اعتراضی عصر دوشنبه دانشجویان در محوطه این دانشگاه، به دانشجویان گفته که دلیل اعلام تعطیلی بیش از یک ماهه خوابگاه‌ها و تعطیلی آموزش حضوری، «کمبود بودجه لازم برای اداره‌ امور دانشگاه» است.

شوراهای صنفی دانشجویان تاکید کرد که دانشجویان معترض اعلام کرده‌اند که «مسئولان از حضور دانشجویان در دانشگاه ترس دارند و بودجه و ماه رمضان بهانه‌هایی واهی» برای تعطیل کردن دانشگاه‌ها در نیمسال دوم است.

دانشگاه‌های ایران در جریان اعتراضات سراسری پس از ۲۶ شهریور ماه، از کانون‌های اصلی اعتراضات بودند و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای سرکوب این اعتراضات علاوه بازداشت بیش از ۷۰۰ دانشجوی معترض، بارها به دانشگاه‌ها هجوم برده و دانشجویان را مورد ضرب و جرح قراردادند.

جمعیت گسترده‌ای از دانشجویان نیز از سوی مدیران دانشگاه‌ها ممنوع‌الورود، اخراج و تعلیق شده‌اند و برای بسیاری از دانشجویان در کمیته‌های انضباطی پرونده تشکیل شده است.

XS
SM
MD
LG