لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

میزگرد رادیویی؛ زوایای ناگفته و تاریک مرگ «پیروز»


پیروز
پیروز

پیروز، توله‌یوز ایرانی، فقط از اردیبهشت ۱۴۰۱ تا نهم اسفند زندگی کرد. پروندهٔ زندگی او با آن چشمان روشن و براق که در بستر بیماری رمقی نداشت، در مقابل چشمان بهت‌زده و نگران ایرانی‌ها که او را نماد «امیدواری در روزهای اعتراض‌شان» می‌دانستند، بسته شد.

گره‌خوردن نام پیروز با اعتراض‌ها و راه‌یافتنش به ترانهٔ معترضان به او هویت تازه‌ای هم بخشید. حالا دیگر او تنها توله‌یوز بازمانده در اسارت نبود؛ او به یک چهرهٔ سرشناس در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود و شاید از همین بابت ضربه‌پذیری‌اش بیشتر شد.

رادیو فردا در میزگردی با حضور پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان ایران، و ایمان معماریان، پزشک حیات وحش، به زاویه های پنهان مرگ پیروز پرداخته است.

پیام محبی که سرپرستی گروهی را برعهده داشت که یوزپلنگ‌ «ایران»، مادر پیروز، را از پارک پردیسان تهران به توران انتقال دادند، این اتفاق را در بارداری او بی‌تأثیر نمی‌داند.

او بر همین اساس شروع مرگ پیروز را در آغاز انتقالش به پارک پردیسان می‌داند.

امید معماریان از اساس این مقایسه را در کنار نحوه زایمان غیرطبیعی «ایران» یک اشتباه ارزیابی می‌کند.

پیام محبی در ادامه این میزگرد به نتیجه تشخیصی اشاره می‌کند که دامپزشک غیر ایرانی «پیروز»، پیتر کالدول، حدود ماه پیش به دست داده و در آن تشخیص او به بیماری حاد کلیوی «پیروز» اشاره کرده بود.

به‌گفتهٔ آقای محبی، این تشخیص با نبود درمان خاص و شیوه‌نامهٔ غذایی مشخص، منطقاً عمر کوتاهی را برای «پیروز» رقم می‌زد.

او در این میان به بحثی رادیویی اشاره می‌کند که در آن بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست، علت بیماری حاد کلیوی پیروز را متوجه تجویز لینکو اسپکتین از سوی ایمان معماریان کرده است.

ایمان معماریان در این میزگرد ضمن تأیید این موضوع گفت که به‌دلیل وخامت حال «پیروز» با من به‌صورت مخفیانه از طرف معاونت سازمان تماس گرفته شد، آن هم در شرایطی که دو توله‌یوز از بین رفته بودند و آن‌ها به‌شدت مستأصل شده بودند.

به‌گفتهٔ آقای معماریان، این تماس در زمانی گرفته شد که او در ایران به سر نمی‌برد. آن‌ها که تماس گرفتند، با توجه به آشنایی ایمان معماریان با یوزپلنگ‌ها و همکاری او با صندوق حفاظت از یوزپلنگان، از او می‌خواهند تا برای «پیروز» که از عفونت ریوی و مشکلات حاد تنفسی رنج می‌برد، نسخه‌ای تجویز کند. این نسخه یک دوز لینکو مایسین و اسپکتو مایسین بود که به‌گفتهٔ این پزشک حیات وحش به زنده‌ماندن او کمک کرد.

پیام محبی با انتقاد از تجویز تلفنی دارو برای پیروز، دست‌آموزکردن و دورکردن او از فضای حیات وحش را هم در مرگ پیروز بی‌تأثیر نمی‌داند.

به‌گفتهٔ رئیس جامعه دامپزشکان ایران، مطرح‌ شدن نیاز به دستگاه دیالیز برای «پیروز» هم یک «خطای اطلاع‌رسانی» بوده است.

ایمان معماریان تبدیل‌شدن «پیروز» به یک نماد را اتفاق خوب زندگی کوتاه او عنوان می‌کند. اتفاقی که به‌گفتهٔ این پزشک حیوانات، شاید مسئولانی را که در حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ ایرانی اهمال کرده‌اند و این گونهٔ در حال انقراض را به لبهٔ پرتگاه بردند، وادارد تا اشتباهات‌شان را جبران کنند.

مشروح این میزگرد پر از جزئیات را می‌توانید در ادامه بشنوید.

زاویه‌های تاریک مرگ «پیروز»
please wait

No media source currently available

0:00 0:41:31 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG