لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

سازمان محیط زیست به ۹ ماه پنهانکاری در مورد وضعیت «پیروز» متهم شد


رئیس جامعه دامپزشکان ایران در نشست ویژه‌ای برای بررسی دلیل تلف‌ شدن «پیروز» اعلام کرد این توله‌یوز از یک‌ماهگی نارسایی کلیوی داشت، اما سازمان حفاظت محیط زیست به‌ دلیل تبدیل‌ شدن پیروز به یک «چهره سلبریتی‌» در این مورد پنهانکاری کرد.

به‌گزارش خبرگزاری آنا، پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان ایران، روز سه‌شنبه، ۹ اسفند، در نشست فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: «مشاور خارجی طرح ۹ ماه پیش تشخیص نارسایی حاد کلیوی داده و دستور داده بود تمام دارو‌های پیروز باید قطع می‌شده است.»

منظور آقای محبی از مشاور خارجی طرح پیتر کالدوِل، دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی است که از ابتدای تولد پیروز در پیگیری موضوع بیماری او طرف مشورت قرار گرفت.

آقای محبی همچنین «بالا بردن توقع از این حیوان و ایجاد چهره سلبریتی‌گونه و تبدیل آن به یک اینفلوئنسر معروف از سوی سازمان محیط زیست» را دلیل این پنهانکاری عنوان کرد و افزود: «اگر در همان زمان تشخیص اولیه می‌گفتند که پیروز چه مشکلی دارد، ما اعلام می‌کردیم که عمر طولانی نخواهد داشت.»

به‌گفتهٔ رئیس جامعه دامپزشکان ایران به‌نقل از بهرنگ اکرامی، دامپزشک مقیم در سایت سمنان که عمل سزارین ایران را انجام داده است، «دارویی برای این حیوان از سوی یک دامپزشک ایرانی مقیم خارج تجویز شده که کلیه حیوان را از بین برده و دلیل این بیماری همین بوده و به همین دلیل کالدول گفته تمام داروهایش را قطع کنند و اصلی‌ترین عامل تلف‌ شدن حیوان همین مسئله بوده است».

این در حالی است که مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست روز شنبه گذشته خبر داده بود که پیروز به‌دلیل «یبوست مزمن و مشکلات گوارشی» به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شده است.

البته دوشنبه‌شب اعلام شد که تیم دامپزشکی تلاش می‌کند پیروز را «دیالیز صفاقی کند»، هرچند پیشتر خبری منتشر شده بود مبنی بر این‌که در ایران دستگاه دیالیز جانوران موجود نیست.

به‌گفته امید مرادی،‌ رئیس بیمارستان دامپزشکی، نهایتاً این روش درمان نیز جواب نداد و «تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی بی‌نتیجه ماند و پیروز در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد».

پیروز تنها توله‌یوز به‌جامانده از سه توله‌ای بود که از یک یوز به نام «ایران» در اردیبهشت‌ امسال در مرکز تکثیر یوز ایرانی در پارک توران استان سمنان به‌روش سزارین به دنیا آمد. همان زمان هم برخی مقامات به خطاکاری مسئولان در تلف‌ شدن دو تولهٔ دیگر اذعان کردند.

با این حال پیروز خیلی زود به یک چهره سرشناس حیات وحش ایران تبدیل شد و اوج معروفیت او وقتی رقم خورد که نامش در ترانهٔ «برای...» شروین حاجی‌پور، سرود غیررسمی اعتراضات «زن زندگی آزادی» آمد و بسیاری در سراسر دنیا خواندند «برای پیروز و احتمال انقراضش».

در همین حال غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، روز چهارشنبه ۱۰ اسفند اعلام کرد «پیروز به‌زودی تاکسیدِرمی می‌شود تا برای همیشه ماندگار شود».

این مقام دولتی همچنین افزود که «قرار است همراه با کالبدشکافی، یک سری از اندام‌های جنسی حیوان نیز در بانک ژن نگهداری شود تا ژن پیروز برای همیشه محفوظ بماند».

XS
SM
MD
LG