لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

اعتراض مولوی عبدالحمید به «دروغگویی» حکومت: حمله به مدارس نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، با انتقاد از «دروغگویی» مقام‌های جمهوری اسلامی درباره کشتار مردم معترض و همچنین درباره حملات گازی به مدارس دخترانه، به حکومت هشدار داد که در صورت تداوم حملات، نارضایتی عمومی در سراسر ایران ایجاد می‌شود.

آقای عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید از رواج «دروغگویی» در ایران انتقاد کرد و گفت: «بدترین حاکم کسی است که به ملت خود دروغ بگوید.»

او تاکید کرد که «دروغ‌گویی بدترین نوع کشورداری» است و دروغگویی یک «عالم» دینی بدترین نوع کذب.

مولوی عبدالحمید همچنین به سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی به ژنو مقر سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت تعجب کرده از این که امیرعبداللهیان گفته در اعتراضات سراسری ایران «هیچ کسی کشته نشده» و «هیچ کسی زندانی» نیست.

بر اساس آمار سازمان‌های حقوق بشری، در جریان اعتراضات سراسری ایران ده‌ها هزار نفر بازداشت و بیش از ۵۰۰ معترض به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

مولوی عبدالحمید نیز تاکید کرد که این اظهارات امیرعبداللهیان «خلاف واقعیت است و با واقعیت همخوانی ندارد. آنچه واقعیت دارد این است که الان بسیاری از افراد تظاهرات اخیر در زندان هستند و بسیاری کشته شدند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که اسلامی بودن نظام باعث نمی‌شود مقام‌ها مجوز اظهارات خلاف واقع داشته باشند. او با اشاره به موقتی بودن نظام‌های سیاسی اسلامی در تاریخ افزود: «هیچ نظام اسلامی تا قیامت باقی نمانده است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سفر خود به ژنو با تکیه بر موضع پیشین حکومت که در ماه‌های اخیر بارها بدون ارائه شواهد تکرار شده گزارش‌ها درباره کشته شدن معترضان و تجاوزهای جنسی به بازداشت‌شدگان اعتراضات را رد کرد.

او در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان همچنین مدعی شد که «هیچ‌ فردی در تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز دستگیر نشده است». در پی این اظهارات، نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی، در نامه‌ای از زندان اوین اعلام کرد که حاضر به ادای شهادت درباره این گونه رخدادهاست.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، در میانه سخنرانی مولوی عبدالحمید درباره «دروغگویی»، اینترنت در زاهدان با اختلال مواجه شد.

هفته گذشته نیز ایجاد اختلال شدید در اینترنت موجب شده بود که سخنرانی مولوی عبدالحمید از اینترنت پخش زنده نشود.

مولوی عبدالحمید همچنین در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان به حملات با گازهای سمی به مدارس دخترانه ایران اشاره کرد و گفت این حملات همه مردم را نگران کرده است.

او گفت: «این چه جریانی است که هنوز شناسایی نمی‌شود؟ چه کسی باور می‌کند که مسئولان، امنیتی‌ها و نظامی‌ها نمی‌دانند؟»

این چهره مذهبی ادامه داد: «چیزهای خیلی جزئی، کوچک و پیش پاافتاده سریع شناسایی می‌شود، اما این جریان به این گستردگی که دنیا را تکان داده، برای دولت ما که امکانات زیادی دارد شناسایی نشود و معلوم نشود؟»

مولوی عبدالحمید تاکید کرد که این احتمال بیشتر به واقعیت نزدیک است که این حملات در ادامه سرکوب اعتراضات دختران است.

پیشتر نیز این رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران و برخی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی از جمله حامد اسماعیلیون اعلام کرده‌اند که این مسمومیت‌ها انتقام حکومت از خیزش اخیر دختران و زنان است.

در جریان اعتراضات سراسری ایران، بسیاری از دختران دانش‌آموز و دانشجو علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند.

مولوی عبدالحمید همچنین به نامه اخیر شش وزیر پیشین آموزش و پرورش به سران سه قوه اشاره کرد که در آن نسبت به فروش مدارس در چارچوب طرح موسوم به «مولدسازی» هشدار داده شده است.

امام جمعه زاهدان گفت: «در کشوری که کمبود فضاهای آموزشی وجود دارد، فروش مدارس نقصانی ایجاد می‌کند که غیرقابل جبران است.»

او تاکید کرد که فروش مدارس «برخلاف منافع ملی ماست» و باید جلو آن گرفته شود.

XS
SM
MD
LG