لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

تقلای امیرعبداللهیان در مصاحبه چالشی با کریستین امانپور؛ وزیر خارجه همه را انکار کرد


گفت‌و‌گوی چالشی کریستین امانپور با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
گفت‌و‌گوی چالشی کریستین امانپور با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران در یک گفت‌و‌گوی چالشی با کریستین امانپور روایت یک زن مبنی بر «تجاوز» به او در بازداشت را رد کرد و مدعی شد که «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را دارند» و پلیس در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز اخیر «کسی را با گلوله نکشت».

اظهارات و ادعاهای حسین امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرانی‌تبار و سرشناس سی‌ان‌ان که در مقابل وی بدون حجاب نشسته بود، بارها به چالش کشیده شد.

پیش از این در سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک، خانم امانپور از لغو گفت‌و‌گو با رئیس‌ جمهور ایران به دلیل آن که حاضر نشده بود روسری سر کند خبر داده بود.

خانم امانپور در بخشی از این گفت‌و‌گو که سی‌ان‌ان آن را کم‌سابقه توصیف کرده، از وزیر خارجه ایران درباره زنی پرسید که پیش از این به این رسانه‌ها گفته بود در بازداشتگاه سپاه پاسداران به وی «تجاوز» شده و افزود که گزارش‌های بسیار زیادی درباره «تعرض جنسی» به معترضان زن و مرد منتشر شده است.

امانپور از امیرعبداللهیان پرسید این زن هر کاری که کرده بود، آیا از نظر شما قابل قبول است که از سوی چند نفر در بازداشتگاه،‌ مورد «تجاوز» قرار بگیرد؟

امیرعبداللهیان در پاسخ سی‌ان‌ان را به خبررسانی «جهت‌دار و نادرست» متهم کرد و گفت که نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند و ادعاهای «بی‌مبنای» بسیاری شبیه به این مطرح است.

خبرنگار سی‌ان‌ان در واکنش گفت که این گزارش‌ها «بی‌اساس» نیست و رسانه‌اش این گزارش‌ها را راستی‌آزمایی کرده است.

انکار وزیر خارجه ایران در حالی است که شماری از زنان زندانی و فعال حقوق بشر از جمله نسرین ستوده، به صراحت در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌اند و ویدئوهایی از تعرض زنان معترض در خیابان از سوی ماموران پلیس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، نیز در توئیتی، به صراحت از «تجاوز به بازداشت‌شدگان» از سوی افرادی «به عنوان مأمور و بازجو» خبر داده و این اقدامات را «جنایت» خوانده است.

خانم امان‌پور در ادامه از امیرعبداللهیان سؤال کرد وقتی می‌گوید هیچ کشوری نمی‌تواند به طور کامل حقوق بشر را اجرا کند، منظورش سرکوب و قتل و کشتار و تعرض جنسی به بازداشت‌شدگان، به صورتی است که در جریان اعتراضات اخیر ایران اتفاق افتاد؟

وزیر خارجه ایران در واکنش، از تاریخچه حقوق بشر در تمدن ایران آغاز کرد و مدعی شد که حقوق بشر در جمهوری اسلامی و دین اسلام به شدت مورد اهمیت است و همواره مورد توجه جدی قرار دارد و در ایران، «دموکراسی پیش‌رویی» حاکم است و زنان «نقش بزرگی» در این کشور دارند.

امان‌پور در اظهاراتی چالشی به وی گفت آیا تجاوز و شلیک به معترضان بی‌گناه و تظاهرات مسالمت‌آمیز، استاندارد مد نظر جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر است؟

وزیر خارجه ایران در ادامه اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی را در ابتدا مسالمت‌آمیز دانست، اما مدعی شد که «دخالت‌های خارجی و تحریکات رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در آمریکا و بریتانیا»، اعتراضات را به «شورش» تبدیل کرد.

او همچون دیگر مقامات به‌کلی کشتن معترضان از سوی ماموران پلیس و امنیتی با شلیک گلوله یا هر طریق دیگری را رد کرد و گفت پلیس «اصلا حق تیر نداشت».

ادعاهای وی در شرایطی منتشر شده که ویدئوهای متعددی از شلیک مستقیم به معترضان در مناطق مختلف ایران و گزارش‌های پزشکی قانونی مندرج در گواهی فوت شماری از کشته‌شدگان مبنی بر مرگ به دلیل ضرب و جرح با جسم سخت، منتشر شده است.

علاوه بر این شمار زیادی از افرادی که با شلیک گلوله ساچمه‌ای، یک یا هر دو چشم خود را از دست داده‌اند، با انتشار تصاویر و روایت‌های خود از آن چه بر آنها گذشته، از خشونت علنی و شدید مأموران امنیتی گزارش داده‌اند.

علاوه بر این، شماری از بازداشت‌شدگان و حتی اعدام‌شدگان، تنها به اتهام آتش‌زدن سطل زباله، به احکام سنگین محکوم شدند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالات چالشی کریسیتن امانپور، غرب را به استاندارد دوگانه در مورد کشته‌ شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی در اسرائیل متهم کرد و از وی پرسید: «چرا کسی از او دفاع نکرد»؟

خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان نیز در پاسخ گفت که «همه کشته‌ شدن او را محکوم کردند و من نمی‌خواهم با شما وارد بحث و مناظره شوم.»

امیرعبداللهیان طی این گفت‌و‌گو مدعی شد که «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را در چارچوب قانون دارند» و غرب را به استاندارد دوگانه متهم کرد و گفت اعضای سازمان مجاهدین غرب که «دوست آمریکا» هستند هم حجاب بر سر دارند.

این گفت‌و‌گو در شرایطی انجام شد که در حال حاضر علاوه بر آنچه بر زنان معترض در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌ها گذشت، مدارس دخترانه در ایران هدف حملات سریالی قرار دارند و تعداد زیادی از دختران دانش‌آموز تاکنون با گاز مسموم شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ابتدا هرگونه حمله از این نوع را انکار می‌کردند، اما حالا شماری از آنها از «عمدی» بودن این اقدامات سخن می‌گویند، اما هیچ خبری از بازداشت افراد دخیل در این حملات و حتی یک سرنخ منتشر نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، پیش از این نیز در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ان‌پی‌آر آمریکا بازداشت گسترده ده‌ها روزنامه‌نگار طی اعتراضات اخیر را انکار کرده و بازداشت هزاران معترض را «اغراق‌» خوانده بود.

وی مدعی شده بود که «هیچ خبرنگاری» در جریان اعتراضات، بازداشت نشده است.

این ادعاها در حالی مطرح شده که کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از دستگیری دست‌کم ۶۹ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» خبر داده است، از جمله الهه محمدی و نیلوفر حامدی که در پی پوشش خبر مرگ مهسا امینی بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG