لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

«عدم استقبال» از طرح دولت ایران برای فروش خودروی وارداتی


ورود خودروهای صادراتی به گمرک
ورود خودروهای صادراتی به گمرک

طبق اعلام وزارت صنعت و معدن ایران، صمت، با نزدیک شدن به پایان مهلت ثبت ‌نام در قرعه‌کشی اولویت‌بندی خرید خودروهای وارداتی، هنوز حدود ۵۰ درصد ظرفیت ثبت ‌نام خالی مانده است.

کارشناسان این امر را نشانه عدم استقبال از طرح وزارت صمت برای فروش خودروهای خارجی دانسته‌اند.

ظرفیت ثبت ‌نام برای قرعه‌کشی اولویت‌بندی خرید خودروهای وارداتی صد هزار نفر بود که تعداد محقق‌شده به ظرفیت نزدیک هم نشده است.

پیش از این امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، گفته بود برآورد می‌شود که ۱۰ تا ۱۵ درصد ثبت‌‌نام‌کنندگان حایز شرایط اعلامی نباشند.

بر اساس گزارش ۱۱ اسفند روزنامه دنیای اقتصاد، مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، گفت: «تاکنون ۵١ هزار متقاضی در سامانه یکپارچه ثبت‌ نام کرده‌اند. بالغ بر ۱۲۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد قابل ‌توجهی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور هستند.»

در همین زمینه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، به ایسنا گفت: «از آنجایی که زمان و تعداد خودروهای خارجی به ایران مشخص نیست، امکان عرضه آن‌ها در بورس کالا وجود نداشت. سازمان بورس آمادگی دارد کالاهایی که وارد کشور شدند و قابلیت تحویل دارند را پذیرش و عرضه کند.»

در همین حال انتقاد‌های گسترده‌ای از طرح دولت ایران برای فروش خودروهای وارداتی مطرح شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی به صورت قرعه‌کشی خواهد بود و شرکت‌کنندگان در این قرعه‌کشی علاوه ‌بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون ‌تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

بسیاری از دولت انتقاد می‌کنند مردم چرا برای خودرویی که هنوز وارد نشده است باید ۵۰۰ میلیون تومان پول را بلوکه کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دراین باره توضیح داد:‌«بر اساس بررسی‌های کارشناسی شده کالاهایی که هنوز خریداری نشده است، امکان عرضه از طریق بورس کالا را ندارند. البته بندی که تاکید داشت این خودروها صرفا از طریق بورس کالا عرضه شوند حذف شد و عرضه از طریق بورس کالا، به شرطی که کالا شرایط بورس کالا را داشته باشد امکان‌پذیر است.»
این در حالی است که هنوز هیچ خودرویی از گمرک ترخیص نشده است و قیمت نهایی نیز بسته به ترخیص است.

مشخص نبودن قطعی واردات خودرو و پرداخت ۵۰۰ میلیون تومانی برای ثبت نام در قرعه‌کشی باعث شده است تا پیش‌فروش خودروهای وارداتی در ایران با استقبال همراه نباشد.

آمارهای منتشر شده از سوی رسانه‌های ایران نشان می‌دهد بیشتر خودروهای وارداتی به ایران محصولات چینی هستند که توسط شرکت سایپا و از برند چانگان قرار است به ایران وارد شود.

شرکت کوشا خودرو هم در تلاش است محصولات کیا موتور را به ایران وارد کند. چند شرکت هم به دنبال واردات خودروهای شرکت داچیا رومانی و اشکودا از جمهوری چک به ایران هستند.

XS
SM
MD
LG