لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

اعتراض ده‌ها کنشگر و اهل قلم به تشدید شرایط حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد


ده‌ها تن از کنشگران، اهالی قلم و مادران صلح ضمن حمایت از بیانیه اخیر میرحسین موسوی برای همه‌پرسی و گذار از جمهوری اسلامی به تشدید شرایط حصر او و زهرا رهنورد در زندان خانگی اعتراض کردند.

بیانیه این کنشگران و نویسندگان که به امضای چهره‌هایی چون پروین فهیمی، محسن مخملباف، علی باباچاهی، مهین فهیمی، سعیده منتظری و ابوالفضل قدیانی رسیده است از جمهوری اسلامی به عنوان «غریقی» نام برده که «دیگران را نیز با خود به اعماق می‌کشاند تا به همراه خویشتن غرقه کند».

این بیانیه جمهوری اسلامی را به اجرای «سیاست‌های ظالمانه و فسادافزا» متهم می‌کند که « ایران را به سویی برده تا یکی از تاریک‌ترین روزگاران را با تشدید فضای اختناق و کاهش چشمگیر امکان معیشت مردمانش به خود ببیند».

امضاکنندگان این متن سپس نوشته‌اند که حمایت خود را از راه‌حل سه‌مرحله‌ای میرحسین موسوی «برای نجات یافتن ایران، نه تنها از این حکومت مستبد، که از فروپاشی ملی و احتمال روزافزون مداخله‌ بیگانگان» اعلام می‌کنند.

میرحسین موسوی که بیش از ۱۲ سال است در حصر خانگی به‌سرمی‌برد ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای خواستار همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی، تشکیل مجلس موسسان و تدوین قانون اساسی جدیدی شد که چارچوب کلی آن را جنبش آزادی‌خواهانه و برابری‌طلب «زن، زندگی، آزادی» تعیین می‌کند.

به دنبال این بیانیه که با استقبال گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی متعددی از میان نیروهای اپوزیسیون مواجه شد، گزارش‌هایی درباره تشدید شرایط حصر خانگی آقای موسوی و همسرش، زهرا رهنورد و «قطع راه‌های ارتباطی» آنها با جهان خارج منتشر شد.

امضاکنندگان بیانیه یادشده در ادامه متن خود نسبت به تشدید شرایط حصر و این اعمال محدودیت‌های ناگهانی بر این دو اعتراض کرده و نوشته‌اند که «به این رخداد، به‌ مثابه گام دیگری در جهت مسدود ساختن راه‌های نجات خود و سرزمین‌مان می‌نگریم».

این بیانیه تصریح کرده که جمهوری اسلامی «شاید آخرین روزها را به خود می‌بیند» چرا که همگان به چشم تاریخ دیده‌ایم که آن‌چه بر سر حکومت‌های پیش از این آمد، مصداق عینی "حکومت با کفر باقی می‌ماند ولی با ظلم هرگز" بود».

برخی دیگر از امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از مهران فرجی، نسترن مکارمی، قربان بهزادیان نژاد، علیرضا بهشتی حسینی، علیرضا بهشتی شیرازی، محمدجواد اکبرین، حسن فرهنگی، حسین سربندی، آریا آرام‌نژاد، سپیده جدیری، غزال مرادی، رضا علیجانی، مهدی جامی، عبدالله مومنی، یاسر میردامادی و حسن یوسفی اشکوری.

XS
SM
MD
LG