لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر راستی‌آزمایی‌های بیشتر


نشست خبری رافائل گروسی و محمد اسلامی
نشست خبری رافائل گروسی و محمد اسلامی

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۱۳ اسفند بر سر بازرسی‌های بیشتر از فعالیت‌های‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسیدند.

این توافق در پی سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و دیدار او با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به دست آمد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، متن بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرده که در نتیجه سفر آقای گروسی نوشته شد.

این بیانیه نتایج نشست‌های رافائل گروسی با مقامات ایران در تهران را «مثبت» ارزیابی کرده و می‌گوید که طرفین اعتقاد دارند «چنین تعاملاتی می‌تواند راه را برای توافق‌های گسترده‌تر میان دولت‌های عضو هموار کند».

سفر آقای گروسی به دنبال انتشار گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام گرفت که در آن از کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در سطح حدود ۸۴ درصد در سایت فردو خبر داده شده است. این گزارش واکنش ایالات متحده، اسرائیل و قدرت‌های اروپایی را به دنبال داشت که آن را «نگران‌کننده» خواندند.

اما تهران اتهام اقدام برای غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۶۰ درصد را رد کرد و آن را «توطئه» دانست. محمد اسلامی، سازمان انرژی اتمی ایران،نیز با طرح این ادعا که کشف ذره ۸۴ درصدی نتیجه «یک نمونه‌برداری از کنار یک شیر در پروسه بود که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود»، افزود، کارشناسان آژانس «موادی را که از پروسه خارج شده بود، مشاهده کردند و دیدند که غنای آن بیش از ۶۰ درصد نیست».

بیانیه مشترک ایران و آژانس می‌گوید که جمهوری اسلامی «به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند».

این بیانیه می‌افزاید که روش اجرای راستی‌آزمایی‌های بیشتر نیز طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

بیانیه مشترک یادشده همچنین با اشاره به اختلافات ایران و آژانس درباره سه مکان اعلام‌نشده‌ای که ذرات اورانیوم در آن یافت است، می‌گوید که ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به این مکان‌ها اعلام کرده است.

اختلافات میان ایران و آژانس در رابطه با این سه مکان یکی از موانع توافق میان تهران و واشینگتن بر سر احیای برجام بود. ایران خواستار بستن این پرونده شده بود، اما با مخالفت ایالات متحده، اروپا و آژانس مواجه شد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG