لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

کی‌یف: نیروهای اوکراینی در نبرد «جهنمی» شهر باخموت مقاومت می‌کنند


نمایی از ویرانه‌های برجای مانده در شهر «باخموت» که هم اکنون شاهد نبردهای سنگینی بین نیروهای اوکراین و روسیه است
نمایی از ویرانه‌های برجای مانده در شهر «باخموت» که هم اکنون شاهد نبردهای سنگینی بین نیروهای اوکراین و روسیه است

اوکراین روز دوشنبه ۱۵ اسفند گفت نیروهای این کشور هنوز در نبرد بی‌رحمانه در شهر باخموت مقاومت می‌کنند.

وزير دفاع آمريکا نیز گفت حتی اگر این شهر در ناحیه دونباس کاملا سقوط کند، ضرورتا به معنای به‌دست گرفتن ابتکارعمل توسط ارتش روسیه نخواهد بود.

در تازه‌ترین مورد از مشاجره علنی بین رئيس شرکت خصوصی امنیتی «واگنر» که در محاصره باخموت نقش مهمی ایفا کرده است و ارتش روسیه، رئیس این شرکت خواستار درخواست مهمات بیشتر شد و ادعا کرد که سرفرماندهی ارتش روسیه از ارسال کمک‌های مورد نیاز به نفرات این شرکت در جبهه باخموت جلوگیری کرده است.

نبرد در باخموت که از حدود شش ماه پیش بدون وقفه ادامه داشته، خونین‌ترین نبرد در جنگ اوکراین توصیف شده است و در صورت عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی، بزرگترین پیروزی نظامی روسیه طی چندین ماه اخیر خواهد بود.

ارتش اوکراین برای آمادگی در صورت عقب‌نشینی نيروهايش، از مدتی پیش سنگربندی و احداث مواضع دفاعی در غرب شهر باخموت را آغاز کرده ولی به نظر می‌رسد که هنوز دستور عقب‌نشینی کامل صادر نشده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در جریان دیدار از کشورهای خاورمیانه گفت عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی قطعی نیست و اگر چنین تصمیمی اتخاذ شود زمان آن را نمی‌تواند پیش‌بینی کند.

او افزود: «سقوط این شهر به معنای به‌دست گرفتن ابتکار عمل توسط ارتش روسیه نیست و به اعتقاد من کنترل باخموت بیشتر جنبه نمادین دارد تا اهمیت استراتژیک».

مسکو مدعی است که تصرف باخموت راه را برای پیشروی و تصرف نواحی بیشتری در دونباس خواهد گشود. در مقابل اوکراین می‌گوید با وارد کردن تلفات سنگین به نیروهای روسیه در این جبهه قصد دارد قابلیت رزمی آن در نبردهای آینده را کاهش دهد.

فرمانده نیروهای اوکراینی در جبهه باخموت روز دوشنبه در شبکه تلگرام نوشت که هنوز دستور عقب‌نشینی دریافت نکرده است. او وضعیت جنگ در باخموت و مناطق اطراف آن را «جهنمی» توصیف کرد.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی در مورد وضعیت نبرد در باخموت با رئیس ستاد و فرمانده نیروی زمینی اوکراین گفتگو کرده و هر دو مقام ارشد نظامی موافق ادامه نبرد و تقویت مواضع دفاعی اوکراین در این منطقه هستند.

همزمان، یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت خصوصی امنیتی «واگنر» در ادامه انتقادهای تند و علنی از فرماندهی ارتش روسیه ادعا کرد که به رغم ارسال نامه‌ای برای فرمانده عملیات در اوکراین در روز یکشنبه، مهمات و تجهیزات مورد نیاز برای نفرات این گروه ارسال نمی‌شود.

او صبح دوشنبه افزود که اجازه حضور نماینده او در جلسات فرماندهی عملیات در منطقه لغو شده است.

وزارت دفاع روسیه تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است. از اوایل سال میلادی جاری فرماندهی عملیات در اوکراین به ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، محول شده است.

یوگنی پریگوژین روز جمعه در یک پیام ویدئویی ادعا کرد که باخموت عملا در محاصره کامل است ولی روز یکشنبه در یک پیام دیگر با لحنی معترضانه گفت اگر نفرات «واگنر» مجبور به عقب‌نشینی شوند خط مقدم نیروهای روسیه از هم می‌پاشد.

فرمانده یکی از یگان‌های ارتش اوکراین در جبهه باخموت در مصاحبه‌ای با رسانه‌های این کشور اذعان کرد که حملات زمینی روسیه برای درهم شکستن خطوط دفاعی اوکراین در روزهای اخیر تشدید شده ولی تاکنون تمامی این حملات دفع شده‌اند.

پژوهشکده مطالعات جنگ در واشینگتن گفت هنوز مشخص نیست که آیا ارتش اوکراین از باخموت عقب‌نشینی خواهد کرد و یا به نبرد برای فرسوده کردن ارتش روسیه ادامه خواهد داد.

این پژوهشکده افزود: «به نظر می‌رسد که تهاجم روسیه به مرحله نهایی رسیده است. تحت تاثیر تجمع نیرو در جبهه باخموت و تشدید حملات آن کشور در جبهه ووهلدار، هرگونه ضد حمله اوکراین در آینده برای بازپس گیری مناطق اشغالی در دونتسک و لوهانسک بسیار دشوار خواهد شد».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG