لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

یک میلیارد تومانی‌شدن خودرویی که قرار بود جایگزین پیکان شود


قیمت تندر ۹۰ از مرز یک میلیارد تومان گذشت
قیمت تندر ۹۰ از مرز یک میلیارد تومان گذشت

شاسی‌بلند جدید منصوری، تأسیس مرکز تست تصادف خودرو در ایران، واردات خودرو دست‌دوم و قیمت نجومی تندر ۹۰ موضوعات مجلۀ خودرو این هفته است.

قیمت «تندرِ ۹۰» میلیاردی شد

خودرو تندر ۹۰ زمانی قرار بود جایگزین خودرو پیکان شود. این خودرو که نسل اول رنو لوگان است، در زمان عرضه در بازار اروپا (بیش از ۱۵ سال قبل) حدود شش هزار یورو قیمت داشت، اما حالا رسانه‌های ایران خبر می‌دهند که قیمت این خودرو در بازار میلیاردی شده است.

در رسانه‌های ایران اخباری منتشر شده است که نشان می‌دهد تندر ۹۰ با ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد به‌قیمت یک میلیارد تومان در حال خرید و فروش است.

نسخه صفر‌کیلومتر تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک (تولید ۱۳۹۹) حدود یک میلیارد و پنج میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، اما تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک در آگهی خریدوفروش خودروهای کارکرده با قیمت تقریبی یک میلیارد تومان، تولید سال ۱۳۹۷ با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر فروخته می‌شود.

این خودرو که روزی قرار بود خودرو قشر متوسط ایرانی شود، اکنون به یک کالای لوکس تبدیل شده و قیمت آن با قیمت دلار در بازار ایران، نزدیک ۲۰ هزار دلار است؛ قیمتی که از مدل سال ۲۰۲۳ لوگان در جهان هم چندین هزار دلار گران‌تر است.

شاسی بلند لوکس منصوری

کوروش منصوری، تیونر معروف ایرانی، محصول جدید شرکت خود را که یک جی کلاس تیونینگ‌شدۀ خاص است، معرفی کرد.

شرکت تیونینگ منصوری از این خودرو لوکس تنها هشت دستگاه خواهد ساخت. این خودرو از حالت چهاردر به دودر تغییر وضعیت داده است. بدنۀ خودرو هم عضلانی‌تر و اسپرت‌تر شده است.

موتور این خودرو تقویت شده و قدرت آن به ۹۰۰ اسب بخار رسیده است. شرکت منصوری ادعا می‌کند شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو حالا به ۳.۳ ثانیه رسیده است.

تاسیس مرکز تست تصادف خودرو در ایران

صنعت خودرو ایران سالانه حدود یک میلیون خودرو تولید می‌کند، اما این صنعت پس از نیم قرن همچنان مرکز تست تصادف خودرو ندارد. به‌تازگی خبر رسیده که سرانجام یک مرکز تست تصادف خودرو در ایران تأسیس خواهد شد.

بنا به اعلام شرکت آزمون‌های ایمنی و کیفیت خودرو ایران، تعدادی از استانداردهای ۸۵گانه مانند تست تصادف به‌دلیل سختی ایجاد مرکز آزمون و هزینه بالای آن، هرگز در ایران انجام نگرفته است. اما به‌علت اجبار سازمان استاندارد، خودروها برای انجام این تست‌ها به مراکز معتبر آزمون در خارج از کشور ارسال می‌شوند و آزمون‌ها را انجام می‌دهند.

این مرکز چنین توضیح داده است: «حدود یک سال‌ و نیم پیش در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تصمیم گرفته شد این تست‌ها در داخل ایران انجام شود. در پایان آبان سال ۱۴۰۱ قرارداد نهایی برای احداث این مرکز احداث شد و مدت زمان ۱۸ ماه و بودجه ۴۵۰ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شد».

بر اساس این گزارش، در حال‌حاضر زمین این مرکز به مساحت ۲۶ هزار متر مربع در منطقه صفادشت کرج (به‌دلیل نزدیکی به خودروسازان) خریداری شده‌ است و گفته شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ عملیات احداث آن آغاز می‌شود.

واردات خودرو دست‌دوم در قانون بودجه

اواخر بهمن بود که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس از امکان ورود خودروهای دست‌دوم و کارکرده خبر دادند و حالا موافقت مجلس با ورود خودروهای کارکرده در نشست علنی اخیر، مهر تأییدی بر روش جدید واردات می‌زند.

براساس بند جدید، وزارت صمت مجاز است به‌منظور بهبود و توسعۀ وضعیت حمل‌ونقل عمومی کشور، تنظیم و کاهش فاصله میان عرضه و تقاضا در بازار، بهبود مصرف سوخت و همین‌طور کاهش آلودگی هوا و سوانح رانندگی، انواع خودروهای سنگین و سبک با طول عمر کمتر از پنج سال را وارد ایران کند.

سایت دیجیاتو در این باره نوشت: «موافقت مجلس با ورود خودروهای کارکرده و دست‌دوم و تأیید آن در قالب یک بند الحاقی در تبصره لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به این معناست که در صورت تأیید شورای نگهبان، ممکن است به‌زودی شاهد عرضه محموله‌های وارداتی جدید باشیم.»

XS
SM
MD
LG