لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

اعتراضات دانشجویان ایران به مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه


دانشجویان شماری از دانشگاه‌های ایران روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند در اعتراض به مسمومیت‌های مشکوک با گاز در مدارس دخترانه و خوابگاه‌های دانشجویی اقدام به تجمع و صدور بیانیه‌هایی در محکومیت این حملات کردند.

ویدیوها و عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دانشگاه‌ علامه طباطبایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این روز صحنه اعتراضات دانشجویی بودند.

این میان تجمع دانشجویان علامه طباطبایی در پردیس مرکزی این دانشگاه با دخالت و درگیری نیروهای حراستی به تشنج کشیده شد.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد تصاویری از این درگیری را منتشر کرده است و یکی از این تصاویر معاون حراست دانشگاه علامه طباطبایی را نشان می‌دهد که پلاکاردی با شعار «زن، زندگی، آزادی» را از دانشجویان گرفته و زیر پا لگد می‌کند.

این رسانه همچنین می‌گوید که نیروهای حراستی دانشگاه برخی از دانشجویان را همراه خود به مکان نامعلومی برده‌اند. ویدیوهای منتشرشده در کانال تلگرامی دانشجویان نیز بر این امر صحه می‌گذارد اما مشخص نیست که این دانشجویان در نهایت آیا توانسته‌اند پیش دوستان خود بازگردند یا آنها تحویل نیروهای امنیتی داده شده‌اند.

مسمومیت‌های مشکوک و سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران از حدود سه ماه پیش آغاز شد و طی این مدت به گفته یکی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، حدود ۲۳۰ واحد مدرسه در ۲۵ استان کشور درگیر آن شدند.

این حملات طی روزهای اخیر به خوابگاه‌های دانشجویان دختر در شهرهای مختلف نیز گسترش یافت که از جمله آنها خوابگاه‌های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

یکی از بنرهایی که دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی روز سه‌شنبه در پردیس مرکزی دانشگاه نصب کردند از این حملات به عنوان «موج بنیادگرایی» نام می‌برد و می‌گوید که این موج را «تنها صفوف متشکل و به هم پیوسته جامه مدنی متوقف می‌کند».

«محرومیت، مسمومیت، ابزار نقض تحصیل» و «آهای آهای نشسته‌ها مسموم بعدی از شماست» از جمله شعارهایی بود که دانشجویان علامه طباطبایی در تجمع اعتراضی خود سر دادند.

در تبریز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی این شهر شعار «راه نفس بریده جنبش ادامه می‌ده» سر دادند که اشاره به جنبش «زن، زندگی، آزادی» دارد. ده‌ها دانشجوی این دانشگاه در تجمع اعتراضی روز سه‌شنبه حضور یافتند و برخی از آنان با اجرای پرفورمنسی که در آن چشمان خود را با پارچه‌های سیاه بسته‌اند سرود خواندند.

همچنین دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیه‌ای با کودکان و خانواده‌‌هایی که «آسیب‌دیده از این حملات عامدانه هستند» ابراز همدردی کردند و تاکید داشتند « تا آخرین لحظه پای سرزمین خود ایستاده و با وجود سرکو‌ب‌ها‌‌ی گسترده و اعمال فشار مضاعف بر دانشجویان، فریاد حق‌خواهی، آزادی و امنیت را سرخواهند داد».

هنوز اطلاعاتی درباره آمران و عاملان این حملات منتشر نشده است، اما وزارت کشور ایران روز سه‌شنبه از دستگیری «برخی افراد» در پنج استان خبر داد.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، گفت: «البته مواردی هم که جنبه غیر معاندانه داشتند نیز ارشاد شدند و با حفظ آرامش ان‌شاءالله این مسئله هم مدیریت خواهد شد.»

با استفاده از گزارش‌های کانال دانشجویان متحد و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG