لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

سازمان ملل: ویدیوی اعدام سرباز اوکراینی توسط روس‌ها به نظر واقعی است


سازمان ملل در اولین واکنش به انتشار ویدیوئی از اعدام صحرایی یک سرباز اسیر اوکراینی توسط نیروهای روسیه گفت، این ویدیو به نظر معتبر و واقعی است.

در ویدیوی ۱۲ ثانیه‌ای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی سرباز اوکراینی در حالی که سیگاری به لب دارد، بعد از گفتن «زنده باد اوکراین»، با شلیک‌های پیاپی توسط نیروهای روسی کشته می‌شود.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۷ اسفند به خبرگزاری فرانسه گفته است ما از این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و آشکارا اعدام یک اسیر جنگی خارج از صحنه جنگ توسط نیروهای روسیه را نشان می‌دهد، آگاه هستیم.

او گفت: بر اساس تحقیقات اولیه، بر این نظر هستیم که ویدیوی منتشر شده واقعی به نظر می‌رسد. طی بیش از یک سالی که از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، تخلفات بی‌شماری از قوانین بین‌المللی بشردوستانه علیه اسیران جنگی توسط نیروهای روسی ثبت کرده‌ایم.»

ارتش اوکراین اعلام کرده است انتقام سرباز اعدام شده را که تیموفی میخائیلوویج چادورا معرفی شده، خواهد گرفت.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز روز سه‌شنبه خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی درباره اعدام اسیر اوکراینی شد و اعلام کرد باید افرادی که در اعدام وحشیانه این سرباز دست داشتند، مجازات شوند.

او گفت ویدئویی از اعدام وحشیانه یک سرباز شجاع که مقابل روی دشمن «زنده باد اوکراین» گفته بود، منتشر شده است. می‌خواهم همه ما همصدا به او بگوییم «زنده باد قهرمان»!

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت ما قاتلان را پیدا خواهیم کرد و اوکراین آنها را فراموش نمی‌کند.

ولکر تورک ،کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته گفته بود تخریب گسترده ناشی از جنگ روسیه در اوکراین به حقوق نسل‌های آینده آسیب می‌زند. او گستردگی تلفات غیرنظامی و تخریب‌ها را «تکان‌دهنده» خواند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG