لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

گزارش سالانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران همچنان تهدیدی علیه این کشور خواهد بود


گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران هنوز یک تهدید برای ایالات متحده است و برای از بین بردن نفوذ آمریکا در خاورمیانه تلاش می‌کند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا که چهارشنبه ۱۷ اسفند چهل صفحه از بخش غیرمحرمانه گزارش خود را منتشر کرده، می‌افزاید ایران به تهدید شهروندان آمریکایی به صورت مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود، خاصه در خاورمیانه ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود کماکان در پی توسعه شبکه‌های خرابکارانه در داخل خاک آمریکا باشد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفته‌اند که ایران فعلا اقدامی در راستای تولید بمب هسته‌ای نکرده، اما تشدید برنامه هسته‌ای آن نگران‌کننده است و اگر تهران به خواسته خود مبنی بر لغو تحریم‌ها نرسد، احتمالا غنی‌سازی تا سطح ۹۰ درصدی را در دستور کار قرار خواهد داد.

اخیرا کشف ذرات اورانیوم با خلوص ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موجی از نگرانی‌ها در میان کشورهای غربی دامن زد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین می‌گوید ایران تمایل و ظرفیت‌هایی برای انجام عملیات‌های سایبری تهاجمی علیه داده‌ها و شبکه‌های آمریکایی را دارد و این یک «تهدید عمده» از طرف جمهوری اسلامی است.

این گزارش در کنار ایران، تهدیدهای دیگری از جمله چین، کره شمالی، روسیه، تروریسم، ویروس کرونا و خصوصا تغییرات اقلیمی را به عنوان چالش‌های پیش روی آمریکا شمرده و می‌گوید انتظار می‌رود که ایالات متحده با یک محیط امنیتی «پیچیده» مواجه شود.

گزارش مورد اشاره همچنین درباره تهدید بالقوه فناوری‌های در حال توسعه که می‌توانند پتانسیل ایجاد اختلال در کسب‌وکار سنتی جامعه را داشته باشند و آسیب‌های بی‌سابقه‌ای را به بار آورند، هشدار داده است.

در مورد چین، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده بر این عقیده است که حزب کمونیست این کشور به تلاش‌های خود برای تبدیل چین به «قدرت برجسته در شرق آسیا و یک قدرت بزرگ در صحنه جهانی» ادامه خواهد داد.

این گزارش می‌گوید که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در سومین دوره ریاست جمهوری خود، تلاش خواهد کرد تا تایوان را برای الحاق به چین تحت فشار بگذارد و در این راستا با توسل به «ابزارهای هماهنگ و همه‌جانبه دولت» در تلاش برای اعمال حاکمیت بر تایوان است.

جامعه اطلاعاتی آمریکا هشدار داد که پکن به طور فزاینده‌ای قدرت نظامی رو به رشد خود را با نفوذ اقتصادی، فناوری و دیپلماتیکش ترکیب می‌کند و به دنبال گسترش نفوذ جهانی خود است.

این گزارش همچنین چین را «مهم‌ترین تهدید» علیه فناوری در ایالات متحده معرفی کرده و گفته است پکن در این راستا از ابزارهای تهاجم سایبری گسترده استفاده می‌کند.

در خصوص روسیه، این گزارش می‌گوید مسکو در دهه آینده به عنوان یک «چالش هولناک و کمتر قابل پیش‌بینی برای ایالات متحده در زمینه‌های کلیدی باقی خواهد ماند».

جامعه اطلاعاتی در ادامه ارزیابی خود گفته است روسیه احتمالاً خواهان درگیری نظامی مستقیم با نیروهای ایالات متحده و ناتو نیست، اما احتمال وقوع آن وجود دارد؛ رهبران روسیه تاکنون از انجام اقداماتی که درگیری اوکراین را فراتر از مرزهای اوکراین گسترش می‌دهد اجتناب کرده‌اند، اما خطر تشدید تنش همچنان قابل توجه است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا در ادامه گفته‌اند روسیه به استفاده از ابزارهای نظامی، امنیتی، نفوذ، حملات سایبری و اطلاعاتی برای تضعیف منافع ایالات متحده و متحدانش ادامه خواهد داد.

در مورد روابط چین و روسیه، جامعه اطلاعاتی آمریکا بر این ارزیابی است که دو کشور روابط استراتژیک خود را بر اساس تصورات مشترکشان از تهدید آمریکا حفظ خواهند کرد و این روابط تهدیدهای بالقوه‌ای را در زمینه‌هایی مانند همکاری امنیتی، به ویژه فروش تسلیحات و رزمایش‌های مشترک و دیپلماسی برای واشینگتن ایجاد می‌کند؛ خصوصا این که هر دو کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

این گزارش همچنین می‌گوید کره شمالی به تلاش‌های خود برای ارتقای قابلیت‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به شدت متعهد به گسترش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای و حفظ این سلاح‌ها است؛ همچنین تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی کره شمالی نیز به عنوان یک تهدید باقی می‌ماند.

با استفاده از گزارش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا و فاکس‌نیوز؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG