لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

سیامک نمازی خطاب به جو بایدن: به این کابوس پایان دهید


سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی
سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی

سیامک نمازی، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، در گفت‌وگو با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از او خواست به این «کابوس» پایان دهد.

این زندانی ایرانی-آمریکایی که بیش از هفت سال است به اتهام «همکاری با دول متخاصم» در زندان جمهوری اسلامی زندانی است گفت که خطر این مصاحبه را به جان خریده تا مستقیم به رئیس جمهور آمریکا بگوید که تنها او می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

سیامک نمازی از بند چهار زندان اوین با اشاره به این‌که او و مراد طاهباز و عماد شرقی روی هم ۱۸ سال را در زندان گذرانده‌اند گفت نگران است که «کاخ سفید متوجه وضعیت خطیر آن‌ها نیست.»

آقای نمازی که در مقاطعی از این گفت‌وگو با بغض سخن می‌گفت افزود به نظرش او تنها به دلیل آمریکایی بودن همه این سال‌ها در زندان نگه داشته شده است.

او همچنین در بخشی از این گفت‌وگو از سیاست دولت باراک اوباما و فراموش کردن او در ایران انتقاد کرد و در پاسخ به این سوال که به نظرش چرا او با بقیه زندانیان به آمریکا بازگردانده نشد گفت: «این سوال را باید از جان کری ( وزیر خارجه وقت آمریکا) بپرسید.»

این زندانی سیاسی تصریح کرد: «به عنوان گروگان تنها امیدم این بود که دولت آمریکا برای شهروندش تلاش می‌کند اما یک روز [سرانجام] فهمیدم که دولت آمریکا من را رها کرده است».

بابک نمازی گفت برادرش چند روز پیش تصمیم به انجام این مصاحبه گرفته است؛ تصمیمی که خانواده نمازی با تأکید بر خطراتش، آن را تصمیمی «شجاعانه» خواند.

پس از این حضور رسانه‌ای سیامک نمازی، پدرش باقر نمازی، در یک نشست رسانه‌ای که رادیوفردا در آن حضور داشت گفت ترک ایران در حالی که پسرش آنجا باقی مانده قلبش را شکسته است.

آقای نمازی افزود: «من تا زمانی که سیامک در کنارم نباشد، کاملاً آزاد نخواهم بود.»

او خطاب به جو بایدن گفت که از رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد «شجاعتی همانند آن‌چه سیامک در این سال‌ها نشان داده، از خود نشان دهد».

این اولین حضور رسانه‌ای باقر نمازی ۸۶ ساله از زمان ترک ایران بود که با همراهی پسرش، بابک، انجام گرفت.

او همچنین به خبرنگاران گفت: «فشار افکار عمومی بسیار مهم است. هم به جو بایدن کمک می‌کند که اقدام کند و هم به طرف مقابل فشار می‌آورد که این زندانیان را آزاد کند.»

همچنین در این نشست تارا طاهباز فرزند مراد طاهباز دیگر شهروند آمریکایی که تابعیت بریتانیا را نیز دارد حاضر بود.

تارا طاهباز در این نشست گفت: «هیچ زمانی، زمانی خوب از لحاظ سیاسی نیست. زمان چالش و مشکلات بیشتری پدید آورده است».

او با اشاره به هزینه سیاسی آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی از کنگره و مردم آمریکا خواست که از «تصمیم سخت اما مهم جو بایدن حمایت کنند» تا این شهروندان آمریکایی آزاد شوند.

به گفته خانم طاهباز «هیچ کاری، آمریکایی‌تر از بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه نیست.»

هر دو خانواده نمازی و طاهباز خواستار دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هستند چرا که به گفته باقر نمازی «‌هیچ راهی بهتر از شنیدن مستقیم از خود خانواده‌ها نیست تا درباره رنجی که کشیده‌اند توضیح دهند».

اواخر بهمن‌ماه امسال، پایگاه خبری نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، انجام مذاکرات برای تبادل زندانی میان واشینگتن و تهران را تأیید کرد. با این حال، نورنیوز آن چه را «صداقت و عدم سیاسی‌کاری» آمریکا خواند، برای «نهایی شدن توافقات در حال مذاکره» ضروری دانست.

در هفته‌های اخیر، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیز به نقل از «چهار منبع مطلع» گزارش داد که مذاکراتی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران، با میانجی‌گری بریتانیا و قطر در جریان است، که با «پیشرفت» روبه‌رو بوده است.

بر اساس این گزارش، قرار است آمریکا موافقت کند که کره جنوبی هفت میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی را به تهران مسترد کند و در مقابل، جمهوری اسلامی زندانیان آمریکایی- ایرانی را تحویل دهد.

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت غیرقانونی یا «گروگان‌گیری» اتباع کشورهای خارجی از جمله شهروندان دوتابعیتی، برای عملی کردن خواسته‌های خود به دولت‌های خارجی فشار وارد می‌کند.

XS
SM
MD
LG