لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

استقبال عراق و عمان از توافق ایران و عربستان؛ آمریکا می‌گوید از گزارش‌ها مطلع است


با اعلام توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک پس از گذشت هفت سال، عراق و عمان از این توافق استقبال کردند.

دولت عراق روز جمعه ۱۹ اسفند و ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد که بغداد از این اقدام استقبال می‌کند. وزارت خارجه عمان نیز هم‌زمان از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی همدیگر اسقبال کرد.

در این میان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفت ایالات متحده از این موضوع آگاه است و واشینگتن به طور کلی از هرگونه تلاش برای کمک به پایان دادن به جنگ در یمن و تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند.

او در ادامه با اشاره به سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به خاورمیانه گفت تنش‌زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی، از برنامه‌های اصلی آقای بایدن در این سفر بود. این مقام کاخ سفید توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

از سویی خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که ریاض روز جمعه از عراق و عمان به خاطر میانجی‌گری این کشورها برای رفع تنش میان عربستان سعودی و ایران تشکر کرده است.

این گزارش می‌افزاید که عراق و عمان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میانجی مذاکرات میان ایران و عربستان بودند.

عمان در دو دهه اخیر در نقش میانجی‌گر میان ایران و آمریکا عمل کرده و در مواردی چون تبادل زندانیان یا حل و فصل برخی اختلافات در مذاکرات هسته‌ای موفق بوده است. در ابتدای ماه جاری خورشیدی نیز هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به ایران سفر کرده بود.

همچنین عراق از بهار ۱۴۰۰ میزبان چندین دور مذاکرات میان هیئت‌هایی از ایران و عربستان بوده است.

ایران روز جمعه ۱۹ اسفندماه رسما اعلام کرد با عربستان سعودی توافق کرده که روابط تهران و ریاض به زودی از سر گرفته شده و دو کشور «در امور داخلی یکدیگر» دخالت نکنند، توافقی که با میانجیگری چین ممکن شده است.

ساعتی پس از آن که صداوسیمای جمهوری اسلامی در روز جمعه متن فارسی بیانیه سه‌جانبه میان ایران، عربستان سعودی و چین را منتشر کرد، این بیانیه در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی هم منتشر شد.

بیانیه یادشده پس از پایان مذاکرات علی شمخانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پکن با طرف‌های چینی و سعودی به امضا رسیده است.

ایران و عربستان سعودی از دی ۱۳۹۴ در پی حمله سازمان‌دهی‌شده به سفارت عربستان در تهران روابط خود را با یکدیگر قطع کردند.

در سال‌های اخیر نیز تنش‌ها میان دو کشور به‌خصوص در شهریور ۱۳۹۸ به‌دنبال حمله حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان دوباره تشدید شد.

همچنین در جریان اعتراضات سراسری ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی کشورهای خارجی از جمله عربستان سعودی را به نقش داشتن در این اعتراضات متهم کردند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه عمان، رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG