لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

شانزدهمین سالروز «ربوده شدن» لوینسون؛ آمریکا: ایران پاسخ دهد


تصویری که از رابرت لوینسون پند سال پس از ناپدید شدن او منتشر شد
تصویری که از رابرت لوینسون پند سال پس از ناپدید شدن او منتشر شد

وزارت خارجه و اداره تحقیقات فدرال آمریکا در شانزدهمین سالروز «ربوده شدن» رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی در جزیره کیش، خواهان پاسخگویی جمهوری اسلامی در مورد سرنوشت این شهروند آمریکایی شدند.

اف‌بی‌آی روز پنج‌شنبه ۱۸ اسفند با انتشار گزارشی در وبسایت خود اعلام کرد ۱۶ سال از ربوده شدن باب در ایران می‌گذرد.

کریستوفر ای. ری، مدیر اف‌بی‌آی، گفته است :«علی‌رغم بازنشسته شدن و حتی گذشت این مدت از بازداشت، باب بخشی از خانواده اف‌بی‌آی محسوب می‌شود و ما مثل همیشه متعهد به بازگرداندن او به خانه هستیم.»

وی سپس بر ادامه تلاش‌های اف‌بی‌آی و دیگر نهادهای مسئول در آمریکا برای پیدا کردن رابرت لوینسون تاکید کرد و گفت که تا آن زمان آرام نخواهند نشست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار توئیتی اعلام کرد در حالی که خانواده لوینسون طی ۱۶ سال گذشته رنج زیادی متحمل شده، مقامات ایرانی هنوز درباره سرنوشت او توضیحی نمی‌دهند.

او از جمهوری اسلامی خواست دست از بازداشت غیرقانونی شهروندان کشورهای دیگر با اهداف سیاسی بکشد.

آقای پرایس همچنین بر تعهد آمریکا برای آزدی مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی از زندان‌های ایران تاکید کرد.

ایالات متحده روز ۲۴ آذر ۱۳۹۹ دو مامور عالی‌رتبه نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران با نام‌های محمد باصری و احمد خزایی را که گفته می‌شود در عملیات ربودن، حبس و مرگ «احتمالی» آقای لوینسون مشارکت داشتند، تحریم کرد.

واشینگتن در سال‌های گذشته بارها تاکید کرده است که پرونده آقای لوینسون هنوز بسته نشده و از تهران خواسته است پاسخ‌های معتبری درباره سرنوشت او بدهد.

رابرت لوینسون زمستان سال ۸۵ پس از پرواز از دوبی به جزیره کیش ناپدید شد. وزارت خارجه آمریکا برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به یافتن او شود ۲۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

آمریکا می‌گوید مدارکی که این کشور تاکنون جمع‌آوری کرده است نشان می‌دهد که لوینسون احتمالا در اسارت درگذشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این اظهارات را تکذیب می‌کنند و مدعی هستند آقای لوینسون سال‌ها پیش خاک ایران را ترک کرده است.

با استفاده از گزارش‌های اف‌بی‌آی و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG