لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

اعتراض به پخش «اعترافات اجباری» علی یونسی و امیرحسین مرادی از تلویزیون جمهوری اسلامی


در پی اقدام صداو سیمای جمهوری اسلامی در پخش اعترافات تلویزیونی از علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که از فروردین سال ۱۳۹۹ در زندان به‌سر می‌برند، خانواده یونسی به این اقدام اعتراض کرد و آن را «اعتراف اجباری» و «تحت شکنجه» دانست.

رضا یونسی، برادر علی یونسی، در واکنش به پخش این اعترافات، در توییتی نوشت: «در وصف حقارت جنایتکاران حاكم اینکه هنوز بعد از سه سال به دنبال آزار علی یونسی و امیرحسین مرادی، در زندان و قانع کردن نیروهای نظام در این پرونده هستند.»

برادر علی یونسی افزود: «شنبه شب در شبکه سه، فیلم اعتراف اجباری علی و امیرحسین را پخش کردند» مبنی براینکه «این دو نفر چندین پایگاه بسیج و سپاه را تخريب» کرده‌اند.

رضا یونسی نوشت: «رژیم درمانده بعد از سه سال به سراغ پخش فیلم اعترافات اجباری رفته که از این دو جوان در سن ۲۰ سالگی و پس از دو ماه شکنجه‌ طاقت‌فرسا در انفرادی مطلق» و از جمله با «تهدید به تجاوز و بازداشت اعضای خانواده، ضرب و شتم» و «بدون دسترسی به وکیل» از آنها گرفتند.

پخش اعترافات تلویزیونی دو دانشجوی دانشگاه شریف در حالی انجام شده که از چهارشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۱ میریوسف یونسی، پدر ۶۹ ساله علی یونسی، نیز بازداشت شده است.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد جهانی نجوم سال ۹۶ است. امیرحسین مرادی، نیز دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶، است.

آنها همزمان در ۲۲ فروردین سال ۹۹ بازداشت شدند و دادگاه انقلاب در نهایت هر یک از این دو دانشجو را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد که ۱۰ سال آن قابل اجراست. پیش از این سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بودکه وزارت اطلاعات برای اخذ «اعترافات اجباری» آنها را «به شدت کتک زده و مدتی طولانی در سلول‌های انفرادی» محبوس کرده است.

XS
SM
MD
LG