لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

کمیتۀ پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی خواستار آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد


نیلوفر حامدی و الهه محمدی از همان روزهای آغاز اعتراضات سراسری بازداشت شدند
نیلوفر حامدی و الهه محمدی از همان روزهای آغاز اعتراضات سراسری بازداشت شدند

کمیتۀ پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی در ایران روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی، از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد.

این کمیته در نامه خود با استناد به اطلاعات موجود تاکید کرد که خانم حامدی و خانم محمدی «تحت دستور رسانۀ خود صرفاً به انجام وظیفۀ حرفه‌ای پرداخته و مرتکب خطایی نشده‌اند تا مستحق چنین سخت‌گیری شدیدی باشند».

نیلوفر حامدی و الهه محمدی که حوادث و رخدادهای مربوط به پس از کشته شدن مهسا امینی را در قالب انتشار در رسانه‌های رسمی ایران پوشش دادند، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و این مدت برخی چهره‌ها و کاربران حامی حکومت ایران در شبکه‌های اجتماعی اتهاماتی از قببیل تلاش برای براندازی را به آنان نسبت دادند.

کمیتۀ پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی با اشاره به این «فضاسازی‌ها» گفته که «این شیوۀ برخورد عمیقاً موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد تصمیمات نهایى براى وضعیت بازداشت خانم‌ها حامدی و محمدی است».

این کمیته که متشکل از بدرالسادات مفیدی، مهدی رحمانیان، الیاس حضرتی، کامبیز نوروزی و محمد مهاجری است در انتهای نامه خود از رئیس قوه قضاییه خواسته‌ است که پرونده روزنامه‌نگاران نام‌برده بسته شود یا درغیر اینصورت حداقل به فوریت از زندان آزاد شده و شرایط برای دادرسی عادلانه ایشان مهیا گردد.

یک روز قبل از این نیز بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار داخل ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی شده بودند.

این دو روزنامه‌نگار پس از روزهای متمادی بازجویی در سلول‌های انفرادی زندان اوین، هم‌اکنون در زندان زنان قرچک ورامین به سر می‌برند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه شرق و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG