لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

رئیس جمهوری چین در میانه تنش‌های فزاینده بر سر جنگ در اوکراین به مسکو می‌رود


رئیس جمهوری چین برای سفری سه روزه در تاریخ ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) عازم مسکو خواهد شد
رئیس جمهوری چین برای سفری سه روزه در تاریخ ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) عازم مسکو خواهد شد

رئیس جمهوری چین هفته آینده به مسکو سفر خواهد کرد تا در میانه تنش‌های فزاینده بین شرق و غرب بر سر جنگ در اوکراین، با همتای روس خود دیدار کند.

دولت‌های چين و روسيه روز جمعه ۲۶ اسفند تأیید کردند که شی جی پینگ روز دوشنبه آینده عازم روسیه خواهد شد.

دولت جو بایدن در واکنش به اعلام این خبر گفت که با هرگونه تلاش چین در این نشست برای پیشنهاد آتش‌بس در اوکراین که «مؤید استیلای روسیه» خواهد بود، مخالفت خود را ابراز می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، به آقای شی توصیه کرد که پیش از سفر به مسکو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز تماس بگیرد و از دیدگاه کی‌یف در مورد جنگ جاری مطلع شود.

این دیپلمات آمریکایی همچنین خطاب به رئیس جمهوری چین تأکید کرد که در جریان ملاقات با ولادیمیر پوتین از طرح پیشنهادهای «یک سویه» بپرهیزد.

رسانه‌های آمریکایی سفر رئیس جمهوری چین را نشانه دیگری از «جاه‌طلبی‌های جسورانه» چین در عرصه دیپلماسی خواندند.

کشورهای غربی از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به شکل‌های گوناگون کوشیده‌اند مسکو را منزوی کنند ولی دیدار رهبر چین با ولادیمیر پوتین در مسکو را می‌توان عاملی مهم در تقویت جایگاه روسیه قلمداد کرد.

چین کوشیده در بحران اوکراین خود را «بی‌طرف» جلوه دهد ولی در بیش از یک سال گذشته از محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خودداری کرده است. پکن حتی ضمن محکوم کردن تحریم‌های غرب علیه روسیه، آمریکا و ناتو را به تحریک مسکو برای حمله به اوکراین متهم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت که شی جی پینگ و ولادیمیر پوتین علاوه بر مناسبات دو جانبه، در مورد مسایل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای که برای هر دو کشور اهمیت دارد مذاکره خواهند کرد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای گفت که رهبران دو کشور علاوه بر گفت‌وگو و تبادل نظر در مورد همکاری‌های چین و روسیه در عرصه بین‌المللی توافق‌های مهمی در مورد همکاری‌های دو جانبه امضا خواهند کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، تصریح کرد رهبران روسیه و چین غروب دوشنبه به شکل خصوصی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد و مذاکرات گسترده‌تر بین مقام‌های دو کشور روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی ولادیمیر پوتین، نيز گفته است که «رهبران روسیه و چین ارزیابی خود از تحولات جنگ اوکراین را با یکدیگر درمیان خواهند گذاشت. باید منتظر شد و دید این مذاکرات چه نتایجی خواهد داشت».

چین گانگ، وزیر خارجه چین، روز پنجشنبه در تماس با دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در مورد از کنترل خارج شدن جنگ ابراز نگرانی کرد و از کی‌یف خواست برای یافتن یک راه حل سیاسی با مسکو مذاکره کند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت که چین گانگ در این گفت‌وگو «بر موضع بی‌طرفانه و عادلانه پکن در مورد جنگ اوکراین، تعهد چين به صلح و کمک به مذاکره و درخواست‌های پکن از جامعه بین‌المللی برای فراهم کردن شرایط مناسب برای مذاکرات صلح تأکید کرده است».

دمیترو کولبا پس از گفت‌وگو با همتای چینی خود در توئیتی نوشت: «ما در مورد اهمیت اصل تمامیت ارضی اوکراین گفت‌وگو کردیم. من بر اهمیت فرمول صلح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی برای پایان دادن به تجاوز و برقراری یک صلح عادلانه در اوکراین تأکید کردم.» این مقام اوکراینی در همان روز با آنتی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت‌وگو کرد.

دولت چین ماه گذشته نیز خواستار برقراری آتش‌بس در اوکراین و مذاکره بین مسکو و کی‌یف شده بود. ولودیمیر زلنسکی محتاطانه از پیشنهاد چین استقبال کرد ولی ظاهراً پیشنهاد پکن تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا/ ش.ر/آ.ت.
XS
SM
MD
LG