لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

افزایش شمار کشته‌ها از میان شبه‌نظامیان حامی ایران در پی حملات آمریکا


حمله هوایی به مواضع شبه نظامیان وابسته به ایران در سوریه (عکس از آرشیو)
حمله هوایی به مواضع شبه نظامیان وابسته به ایران در سوریه (عکس از آرشیو)

شمار کشته‌ها در مرگبارترین حملات آمریکا به نیروهای شبه‌نظامی طرفدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه، تا بامداد روز شنبه به ۱۹ تن افزایش یافت.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، روز شنبه، پنجم فروردین، با اعلام افزایش تلفات، افزود که این ۱۹ کشته شامل ۱۶ جنگجوی سوری و غیرسوری همسو با دولت‌های دمشق و ایران و همچنین سه سرباز ارتش سوریه بوده است.

این گروه ناظر پنج تن از ۱۶ شبه‌نظامی کشته شده را خارجی نامید، اما ظاهرا" هنوز به ملیت آن‌ها پی نبرده است.

رئیس‌ جمهور آمریکا جمعه ‌شب گفته بود که کشورش برای محافظت از آمریکایی‌ها و منافع دیگر «با قدرت عمل خواهد کرد».

جو بایدن که به کانادا سفر کرده، در اتاوا تأیید کرد که به نیروهای کشورش فرمان حمله در سوریه را داده، اما افزود آمریکا «به دنبال درگیری با ایران نیست».

دو حمله سنگین هوایی آمریکا در روز جمعه علیه اهدافی در سوریه پس از آن انجام شد که در یک حمله پهپادی منتسب به شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در روز سوم فروردین در یک پایگاه نیروهای ائتلاف در منطقه حَسَکه در شرق سوریه، یک پیمانکار آمریکایی کشته، یک پیمانکار دیگر و همچنین پنج سرباز آمریکایی زخمی شده و به بیمارستانی در آلمان انتقال یافتند.

وزارت دفاع آمریکا حملات را دارای «منشأ ایرانی» توصیف کرده است.

نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در بیانیه‌ای در فضای مجازی گفتند که در صورت لزوم، قادر به انجام حملات بیشتر علیه آمریکا و اهداف آن نیز هستند.

بنا برگزارش‌های رسانه‌های منطقه، پس از این بیانیه، شبه‌نظامیان راکت‌هایی به سوی حوزه گازی «کونیکو» و حوزه نفتی «العمر» که نیروهای آمریکایی و متحدان آن‌ها حضور دارند پرتاب کردند.

ناظر حقوق بشر سوریه وقوع حملات بیشتر شبه‌نظامیان در روز جمعه را تأیید کرد اما آمریکا هنوز گزارشی در این باره ارائه نکرده است.

اسرائیل در یک دهه اخیر صد‌ها حمله هوایی علیه «اهداف وابسته به ایران» در سوریه انجام داده تا مانع از «تثبیت» نیروی قدس و شبه‌نظامیان منطقه‌ای متحد آن شود، اما حملات هوایی آمریکایی در سوریه امری نادر است.

مقامات نظامی یا سیاسی جمهوری اسلامی ایران هنوز به حملات تلافی‌جویانه نظامی روز جمعه آمریکا در سوریه و اظهارات جو بایدن واکنش نشان نداده‌اند.

با این حال ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، روز پنجم فروردین، مدعی شد که حملات آمریکا ادامه بمباران‌های اسرائیلی و همسو با تهاجمات مرگبار داعش در سوریه است.

ایرنا «ضروری» دانست که ارتش و مقامات سیاسی سوریه «با کمک جبهه مقاومت اسلامی» نسبت به این «تجاوزات» «فکر اساسی کرده» و «با پاسخ‌گویی محکم، امنیت را در سراسر سوریه برقرار نمایند».

ایران از دوران فرماندهی قاسم سلیمانی بر نیروی قدس، برای برقراری دالان زمینی میان عراق و سوریه، که ایران را تا به سوریه و نیز لبنان متصل کند، تقلا کرده است.

اسماعیل قاآنی، فرمانده کنونی قدس و دو مقام جمهوری اسلامی ایران، کمال خرازی و عباس عراقچی، به تازگی از سوریه دیدار کردند.

دیدار اسماعیل قاآنی در زمینه کمک به زلزله‌زدگان سوری و ملاقات‌های خرازی و عراقچی با بشار اسد در راستای تحولات دیپلماتیک جاری در منطقه، به‌ویژه عادی‌سازی روابط ایران و سوریه با عربستان، عنوان شده بود.

XS
SM
MD
LG