لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

کاخ سفید: نیروهای آمریکایی از سوریه عقب‌نشینی نخواهند کرد


تصویری آرشیوی از نیروهای نظامی آمریکا در سوریه
تصویری آرشیوی از نیروهای نظامی آمریکا در سوریه

کاخ سفید روز دوشنبه ۷ فروردین اعلام کرد که ایالات متحده علی‌رغم حملات هفته گذشته شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه، قصد خارج کردن نیروهای خود را از این کشور پس از جنگی هشت ساله با داعش و عناصر باقی‌مانده آن ندارد.

حمله پهپادی اخیر به یکی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در سوریه به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی انجامید. همچنین یک پیمانکار دیگر و پنج نیروی نظامی آمریکا نیز در این حمله مجروح شدند.

این رخداد واکنش ایالات متحده را به دنبال داشت که اقدام به حمله‌ای تلافی‌جویانه کرد، رخدادی که به گفته گروه ناظر حقوق بشر در سوریه، به کشته شدن سه نیروی نظامی سوری، یازده شبه‌نظامی سوری طرفدار حکومت بشار اسد و پنج شبه‌نظامی خارجی همسو با دولت دمشق انجامید.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که در طول ۳۶ ساعت گذشته حمله دیگری رخ نداده، اما با این حال نیروهای آمریکایی همچنان مراقب اوضاع هستند.

آقای کربی همچنین به سخنان روز جمعه جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اشاره کرد که به ایران هشدار داده بود واشینگتن با قدرت از آمریکایی‌ها محافظت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «قرار نیست اتفاقات چند روز اخیر منجر به جابه‌جایی نیروهای آمریکایی در سوریه بشود» و ماموریت مبارزه با گروه خلافت اسلامی، داعش، ادامه خواهد یافت.

این مقام کاخ سفید اضافه کرد: «چنین حملاتی از جانب این گروه‌های شبه‌نظامی... ما را [از ادامه مسیر] منصرف نخواهد کرد.»

وزارت خارجه سوریه روز یکشنبه حملات هوایی ایالات متحده را محکوم کرد و مدعی شد که واشینگتن درباره اهدافی که مورد حمله خود قرار داده، دروغ گفته است. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که سوریه «به اشغالگری آمریکا پایان خواهد داد».

وزارت خارجه ایران نیز این حملات را محکوم کرد و نیروهای آمریکایی را به هدف قرار دادن «اماکن غیرنظامی» متهم ساخت.

نیروهای آمریکایی در زمان دولت باراک اوباما با هدف مبارزه با داعش در سوریه مستقر شدند و در این کارزار با «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت رهبری کردهای این کشور هستند، متحد شدند.

اکنون حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه مستقر هستند که اغلب آنها در شرق این کشور به سر می‌برند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG