لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

سومین گفت‌وگوی وزرای ایران و عربستان؛ امیرعبداللهیان و بن فرحان به زودی دیدار می‌کنند


وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان توافق کرده‌اند در «روزهای آتی» با یکدیگر دیدار کنند اما این بیانیه به محل انجام این دیدار و زمان دقیق آن اشاره نکرد.

در این بیانیه عنوان شده است که وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی روز یک‌شنبه ۱۳ فروردین در گفت‌وگوی تلفنی خود «آخرین وضعیت توافق فیمابین و نشست وزرای خارجه دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و توافق کردند طی روزهای آتی با یکدیگر دیدار کنند.»

وزارت خارجه ایران همچنین اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی با همتای سعودی خود، ضمن «ابراز خرسندی از سیر مثبت مناسبات فیمابین»، بر «عزم جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه سیاست همسایگی» تاکید کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای با تایید گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور، افزود که فیصل بن فرحان و حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی درباره «موضوعات مورد علاقه دو طرف و گام‌های بعدی توافق سه جانبه» تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در دو هفته اخیر دو بار دیگر نیز با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند و ریاض روز دوشنبه ۷ فروردین اعلام کرد که وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در دومین گفت‌وگوی تلفنی خود به توافق رسیده‌اند که تا قبل از پایان ماه رمضان با یکدیگر دیدار کنند اما درباره مکان این دیدار توضیحی ارائه ندادند.

مقام‌های عربستان سعودی دیدار وزرای خارجه دو کشور را گام بعدی در راستای ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض عنوان کرد‌اند.

سه دور گفت‌وگوی حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان پس از آن انجام شده است که ایران و عربستان سعودی روز ۱۹ اسفند با انتشار بیانیه مشترکی در پکن رسما اعلام کردند که با میانجیگری چین، توافقی را برای ازسرگیری قریب الوقوع روابط دوجانبه و همچنین عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر امضا کرده‌اند.

این توافق که به‌دنبال مذاکرات طولانی با میانجی‌گری عراق، عمان و در نهایت چین منعقد شد، بازگشایی سفارتخانه‌های عربستان سعودی و ایران ظرف دو ماه آینده را پیش‌بینی کرده است.

عربستان سعودی پس از حملات ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۴ به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد و تا زمان بیانیه توافق در پکن به مدت هفت سال روابط دو کشور همچنان قطع بود.

ایران و عربستان سعودی دو کشور نفت‌خیز رقیب در منطقه خلیج فارس هستند که سال‌هاست در چند کشور عربی خاورمیانه رودرروی‌ یکدیگر قرار گرفته‌اند اما از زمان توافق سه جانبه در چین لحن مقام‌های دو کشور با تغییری محسوس مواجه شده و هر دو طرف از احتمال همکاری‌های بیشتر امنیتی و اقتصادی با یکدیگر سخن می‌گویند.

XS
SM
MD
LG