لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

ترکیه جنگنده بومی می‌سازد


جنگندهٔ تی‌اف‌ایکس
جنگندهٔ تی‌اف‌ایکس

جنگندهٔ بومی ترکیه، کشف سیارهٔ غول‌پیکر فراخورشیدی، کاوشگر ماه اسپیس‌ایکس و یکی از بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های جهان موضوعات این شماره از مجلهٔ هوافضا هستند.

جنگنده بومی ترکیه

ترکیه قصد دارد اولین جنگندهٔ خود را با نام تی‌اف‌ایکس در آینده عملیاتی کند.

جنگندهٔ ساخت ترکیه یک هواپیمای دوموتوره است و از نظر اندازه در بین جنگده‌ها می‌توان آن را در ردیف متوسط قرار داد. این جنگنده البته مانند اف ۳۵ کاملاً پنهانکار نیست و حداکثر سرعت آن در حدود دو ماخ است.

جنگندهٔ بومی ترکیه بُرد یک هزار و صد کیلومتری دارد و قرار است از سال ۲۰۲۹ تولید آن آغاز شود. دو موتور توربوفن اف ۱۱۰ جنرال الکتریک در این هواپیما استفاده شده که ساخت آمریکاست. این موتور مشابه موتور اف ۱۵ و اف ۱۶ است.

ترکیه قصد دارد سالانه ۲۴ فروند از این هواپیما را تولید کند و در نهایت تولید ۲۵۰ از این هواپیماها برای استفاده در ارتش این کشور برنامه‌ریزی شده است.

سیارهٔ غول‌پیکر فرا خورشیدی

دانشمندان ناسا موفق شدند یک سیارهٔ فراخورشیدی را کشف کنند که ۱۳ برابر سیارهٔ مشتری جرم دارد. این سیارهٔ فراخورشیدی تقریباً اندازهٔ سیارهٔ مشتری است و با زمین ۷۳۰ سال نوری فاصله دارد.

این جرم بزرگ خارج از منظومه شمسی توسط اطلاعات ارسالی از فضاپیمای TESS شناسایی شده است.

این فضاپیما یک ماهوارهٔ نقشه‌بردار است و به‌دنبال سیاره‌های خارج از منظومی شمسی می‌گردد تا امکان حیات را در فضا بررسی کند.

انتظار می‌رود این فضاپیما حدود ۲۰ هزار سیاره را کشف کند.

کاوشگر ماه اسپیس‌ایکس

شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد در سال ۲۰۲۶ یک کاوشگر را راهی ماه کند. این کاوشگر قرار است با فضاپیمای استارشیپ به ماه برسد.

این کاوشگر تقریباً اندازهٔ یک خودرو متوسط شهری است و حدود دو تُن وزن دارد و می‌تواند دو فضانورد را حمل کند.

این ماه‌نورد را می‌توان از راه دور کنترل کرد و دارای یک بازوی رباتیک است. در این کاوشگر سنسورها و دوربین‌های مختلفی برای کاوش ماه قرار خواهد گرفت. اگر این کاوشگر در ماه موفق شود، از آن برای کاوش مریخ هم استفاده خواهد شد.

استارشیپ امید اسپیس‌ایکس برای سفر انسان به ماه و مریخ است. فضاپیمای استارشیپ دارای قابلیت چندین بار استفاده است. این فضاپیما زمانی که روی موشک سوپرهِوی قرار گیرد، به ارتفاع ۱۲۰ متر می‌رسد و می‌تواند در هر بار تعداد زیادی فضانورد را به سمت مریخ روانه کند. این فضاپیما همچنین قادر است ۱۵۰ هزار کیلو محموله را برای ارسال به مریخ حمل کند.

از بخش‌های مهم این فضاپیما موتورهای رپتور است. این موتورها نقش کلیدی در طراحی استارشیپ دارند و هرکدام می‌توانند دو میلیون نیوتن تراست تولید کنند.

یکی از بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های جهان

دانشمندان دانشگاه «دورام» انگلیس توانسته‌اند سیاه‌چاله‌ای را به جرم ۳۰ میلیارد برابر خورشید شناسایی کنند. این سیاه‌چالهٔ بزرگ تقریباً هفت هزار برابر بزرگ‌تر از سیاه‌چاله موجود در مرکز کهکشان راه شیری است.

دانشمندان با استفاده از مسیرهای مختلفی که نور در کیهان طی می‌کند و بررسی و مدل‌سازی‌های مختلف و با استفاده از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل این سیاه‌چالهٔ بزرگ را پیدا کرده‌اند.

هم‌اکنون بزرگ‌ترین سیاه‌چالهٔ شناخته‌شده TON 618 نام دارد که حدود ۴۰ میلیارد برابر خورشید است و در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

XS
SM
MD
LG