لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

اعضای اخراج شده سفارت ایران در باکو خاک جمهوری آذربایجان را ترک کردند


تصویر منتشر شده از خروج دیپلمات‌های ایرانی از مرز با جمهوری آذربایجان
تصویر منتشر شده از خروج دیپلمات‌های ایرانی از مرز با جمهوری آذربایجان

رسانه‌های جمهوری آذربایجان گزارش داده‌اند که یک روز بعد از اخراج چهار عضو سفارت ایران توسط دولت باکو، این افراد خاک کشور را ترک کردند.

خبرگزاری محلی «آپا» روز جمعه ۱۸ فروردین تصاویری از چهار عضو سفارت ایران که با ماسک در خودرو نشسته و در یک نقطه مرزی آماده ترک خاک آذربایجان بودند را نشان داد.

وزارت خارجه دولت باکو روز پنج‌شنبه با احضار سفیر ایران، این افراد را «عناصر نامطلوب» خوانده و دو روز فرصت داده بود که خاک کشور را ترک کنند.

این خبرگزاری نام افراد اخراج شده را میرمهدی میرسلامپور، قربانعلی شریف پورمرجان، هادی مقدم و اصغر بهاری خوش‌منظر عنوان کرده است.

آقای شریف پورمرجان پیشتر رئیس «حسینیه اهل بیت ایرانیان مقیم باکو» بود که مهرماه ۱۴۰۰ از طرف دولت آذربایجان تعطیل و علی‌اکبر اجاقی‌نژاد، نماینده علی خامنه‌ای در آذربایجان را نیز که اداره این حسینیه را بر عهده داشت، از کشور اخراج کرد.

کنعانی:اقدام متقابل دیپلماتیک در دستور کار است

هم‌زمان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اخراج چهار عضو سفارت اعلام کرد اقدام به عمل متقابل دیپلماتیک را در دستور کار داریم.

جمهوری آذربایجان بهمن‌ماه پارسال بعد از حمله مسلحانه به سفارتش در تهران و کشته شدن یک محافظ، دیپلماتهایش را از ایران خارج کرده و تنها تنها چند کارمند کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز حضور دارند.

ناصر کنعانی روز جمعه گفت ما این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی می‌دانیم.

جمهوری آذربایجان نهادهای امنیتی ایران را متهم به ترور فاضل مصطفی نماینده مجلس منتقد نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور کرده و چهار نفر را نیز به همین اتهام بازداشت کرده است.
روز گذشته همچنین دولت باکو شش نفر را به اتهام «ارتباط با نهادهای امنیتی ایران با هدف کودتا و استقرار نظام اسلامی» در کشور بازداشت کرد و چهار دیپلمات ایرانی را «عنصر نامطلوب» خوانده و ۴۸ ساعت فرصت داد تا کشور را ترک کنند.

آقای کنعانی بدون اشاره به این اتهامات، حوادث اخیر در مسجدالاقصی را «بحران و آشوب در سراسر سرزمینهای اشغالی» و «تزلزل» اسرائیل خواند و «مقابله» با عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «یک ضرورت و تکلیف دینی و وجدانی» عنوان کرد.

اشاره او به افتتاح اخیر سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل است و ترور مصطفی فاضل نماینده مجلس نیز درست یک روز پیش از این اقدام انجام شد.

با استفاده از گزارش‌های آپا، فارس، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG