لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

نماینده ویژه دولت آمریکا خواستار آزادی فوری توماج صالحی شد


توماج صالحی در جریان اعتراضات سراسری، مخفی بود و تا پیش از بازداشت، با پیام‌هایش از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» حمایت می‌کرد
توماج صالحی در جریان اعتراضات سراسری، مخفی بود و تا پیش از بازداشت، با پیام‌هایش از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» حمایت می‌کرد

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران روز جمعه ۱۸ بهمن خواستار آزادی فوری توماج صالحی، خواننده رپ بازداشت‌شده در ایران، و فراهم آوردن امکانات درمانی برای وی شد.

نهادهای مدافع حقوق بشر از شرایط نامساعد سلامت آقای صالحی خبر داده‌اند که در جریان اعتراضات سراسری اخیر ایران بازداشت شد و اکنون در زندان شهر دستگرد، واقع در مرکز ایران، به‌سرمی‌برد.

کمپین حقوق بشر ایران روز پنج‌شنبه در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به توماج صالحی نوشت که این هنرمند «نیاز به درمان فوری دارد که نمی‌توان در داخل زندان به او ارائه کرد».

این گزارش واکنش رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، را به دنبال داشت که در شبکه اجتماعی توییتر بر آزادی فوری توماج صالحی تاکید کرد.

آقای مالی نوشت: «ما به دقت اخبار مربوط به درمان توماج صالحی در بازداشت را دنبال می‌کنیم. او باید بلافاصله آزاد شود و درمان پزشکی لازم برایش فراهم گردد.»

یک روز قبل از آن نیز ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود که از گزارش‌ها درباره وخامت وضعیت سلامتی توماج صالحی در زندان در ایران آگاه است. آقای پاتل از جمهوری اسلامی خواست تا این خواننده زندانی را فورا آزاد کرده و مراقبت‌های پزشکی لازم را برای او فراهم کند.

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسید، در جریان اعتراضات سراسری، مخفی بود و تا پیش از بازداشت، با پیام‌هایش از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» حمایت می‌کرد.

کمپین حقوق بشر ایران می‌گوید آقای صالحی از حق دفاع منصفانه در دادگاه که هنوز تاریخی برای آن تعیین نشده، محروم شده است.

این خواننده ۳۳ ساله معترض با اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» روبرو است که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی می‌تواند حکم اعدام برای او به‌‌دنبال داشته باشد.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG