لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

حمله تلافی‌جویانه‌ اسرائیل علیه سوریه؛ اسرائیل تهران را عامل «بی‌ثبات‌کردن منطقه» خواند


نیروهای امنیتی اسرائیل در محوطه الاقصی، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
نیروهای امنیتی اسرائیل در محوطه الاقصی، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲

در پی حمله راکتی کم‌سابقه از خاک سوریه به اسرائیل در شامگاه شنبه ۱۹ فروردین، نقاط متعددی در سوریه زیر حملات سنگین تلافی‌جویانه‌ٔ اسرائیل قرار گرفت.

ارتش اسرائیل مسئولیت حملات را پذیرفت و وزیر دفاع اسرائیل در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود ایران را عامل «بی‌ثبات‌کردن منطقه» خواند.

ارتش اسرائیل تأیید کرد که شش فروند راکت از ارتفاعات جولان سوریه به سوی اسرائیل نشانه‌گیری شده بود که یکی از آن‌ها شنبه‌شب در بخشی از جولان که در دست اسرائیل است، فرود آمد. شش راکت در دو موج اسرائیل را نشانه گرفت.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور مقر نظامی لشکر چهار و سامانه‌های رادار نظامی ارتش سوریه را هدف قرار داد. رسانه‌های منطقه از طنین انفجارهای سنگین در اطراف دمشق خبر دادند.

اسرائیل همچنین سکوهای پرتاب راکت را که گمان می‌رود شبه‌نظامیان وابسته به سازمان جهاد اسلامی فلسطین از آن راکت به سوی اسرائیل شلیک کرده بودند، هدف قرار داد.

پیش از بمباران‌های هوایی، توپخانهٔ اسرائیل نیز نقاطی در بخش سوری جولان را گلوله‌باران کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت دولت سوریه را مسئول تمامی اتفاقات از مبدأ خاک سوریه می‌داند و اجازه نخواهد داد که حاکمیت اسرائیل نقض شود.

سوریه بامداد یک‌شنبه ۲۰ فروردین اعلام کرد که پدافند هوایی آن توانسته شماری از موشک‌های شلیک‌شده از هواپیماهای نظامی اسرائیلی را «رهگیری و ساقط کند».

رسانه‌های اسرائیل نوشتند که حمله به مقر لشکر چهار ارتش سوریه «حاوی پیام» برای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، است. ژنرال ماهر اسد، یکی از برادران آقای بشار، فرمانده این لشکر است.

حملات راکتی از سوریه آسیب جانی در میان اسرائیلی‌ها نداشت و برای ساعاتی آن‌ها را به پناهگاه‌ها کشاند، اما ارتش از بامداد ۲۰ فروردین وضعیت را «عادی» اعلام کرد و از شهروندان خواست که پیگیر زندگی روزانه خود باشند.

به گزارش دفتر وزارت دفاع اسرائیل، ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، وضعیت جاری در منطقه را به آگاهی او رساند و گفت «ایران از طریق نیروهای نیابتی در سوریه، لبنان و نوار غزه و تلاش برای تشویق اقدامات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها» عامل «بی‌ثباتی» در منطقه است.

یوآو گالانت همچنین به ژنرال آستین گفت که اسرائیل برای جلوگیری از تنش در مسجدالاقصی تلاش می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا هم در این گفت‌وگو، با تأکید بر حمایت کشورش از امنیت اسرائیل، گفت باید از اقداماتی که تنش را تشدید می‌کند، جلوگیری کرد.

یک گروه فلسطینی به نام «لواء القدس» مسئولیت شلیک راکت‌ها از سوریه به اسرائیل را پذیرفت و آن را واکنشی به حملات پلیس اسرائیل در دوره اخیر در «حرم شریف»، اماکن اسلامی در شرق بیت‌المقدس، توصیف کرد.

حمله راکتی از سوریه با هدف نشانه‌گرفتن شمال اسرائیل دو روز پس از حمله راکتی کم‌سابقه از لبنان به اسرائیل صورت گرفت.

در ۱۷ سال اخیر، از بعد از جنگ سال ۲۰۰۶ میان ارتش اسرائیل و سازمان حزب‌الله لبنان، این بخش از اسرائیل عمدتاً آرام بوده است، اما شلیک ۳۴ راکت از منشأ شهر صور در لبنان، به حملهٔ متقابل اسرائیل به «اهداف وابسته به حماس» در اطراف این بندر لبنانی در بامداد روز ۱۸ فروردین منجر شد.

ارتش اسرائیل روز ۱۸ فروردین به غزه نیز حمله کرد تا شلیک ده‌ها راکت از این باریکه به جنوب اسرائیل را تلافی کرده باشد.

تنش‌ها در مرزهای سوریه و لبنان با اسرائیل در شرایطی است که اردن، مصر، ترکیه و بسیاری از کشورهای اسلامی و همچنین دولت‌های غربی متحد اسرائیل از دولت بنیامین نتانیاهو خواسته‌اند برای جلوگیری از تعرض به اماکن اسلامی تلاش کند و مانع از تشدید بحران شود.

حملات فلسطینیان به اسرائیلی‌ها، ظاهرا با انگیزه حمایت از الاقصی، تشدید شده و روز جمعه سه شهروند اروپایی کشته و هشت اروپایی دیگر زخمی شدند. یکی از مجروحان که یک زن ۴۸ ساله بریتانیایی- اسرائیلی است و دو دختر ۱۶ و ۲۰ ساله او کشته شدند، با حال وخیم در بیمارستان بستری است.

به‌دستور نخست‌وزیر اسرائیل، نیروهای ذخیره پلیس و ارتش این کشور فراخوانده شده‌اند و بخشی از آن‌ها در مرزهای شمالی و گروه بیشتری از آنان در شهرهای اسرائیل برای مقابله با حملات مسلحانه علیه مردم مستقر شده‌اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک ‌تایمز روز ۲۰ فروردین به‌نقل از «منابع اطلاعاتی غربی و اسرائیلی» نوشت که سپاه پاسداران برای حملهٔ پهپادی به کشتی‌هایی در مالکیت اسرائیل در آب‌های منطقه «آماده شده» تا کشته‌شدن دو سپاهی در یکی از حملات اخیر اسرائیل در سوریه را تلافی کند.

میلاد حیدری و مقداد مهقانی جعفرآبادی، دو تن از افسران سپاه پاسداران مستقر در سوریه، در یکی از حملات منتسب به اسرائیل علیه اهدافی در اطراف دمشق در روز یازدهم فروردین کشته شدند.

هم‌زمان با تشدید تنش در منطقه، ارتش آمریکا هم روز شنبه تأیید کرد که یک زیردریایی را که حامل ۱۵۴ فروند موشک هدایت‌شونده است، راهی منطقه کرده است.

هم‌زمان، رسانه‌های لبنان خبر دادند که هیئت حماس ازجمله شامل اسماعیل هنیه، رئیس دفترسیاسی این جنبش، با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دیدار کرد. اسرائیل حماس را عامل حملات راکتی از لبنان دانسته و تنها به اهداف وابسته به حماس حمله کرده بود، نه حزب‌الله.

در حالی که مقامات ارشد اسرائیلی ایران را مشوق اصلی حملات راکتی از مرزها به کشورشان نامیدند، رسانه‌های اسرائیل و وب‌سایت اکسیوس روز جمعه نوشتند کابینه اسرائیل برای جلوگیری از ورود حزب‌الله به درگیری، پاسخ به حمله راکتی به لبنان را به اهداف وابسته به حماس در لبنان محدود کرد.

هم‌زمان در ایران، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه ادعا کرد اسرائیل «در ضعیف‌ترین وضعیت تاریخ خود است» و تهدید کرد که «به‌پشتوانه قدرت جبهه مقاومت، در روز موعود عقوبتی سخت و درهم‌کوبنده در انتظار آن‌هاست».

ایران حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را بخشی از «جبهه مقاومت» در برابر اسرائیل می‌داند.

XS
SM
MD
LG