لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

طرح آمریکا برای کاستن ۵۶ درصدی از آلاینده‌های خودرو تا سال ۲۰۳۲


بازدید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از خط تولید خودروهای الکتریکی جنرال موتورز
بازدید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از خط تولید خودروهای الکتریکی جنرال موتورز

اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا روز چهارشنبه ۲۳ فروردین طرح بلندپروازنه خود برای کاهش آلاینده‌های خودروهای جدید تا سال ۲۰۳۲ را اعلام کرد که براساس آن دو سوم از خودروهایی که در آمریکا تولید می‌شوند تا آن زمان برقی خواهند بود.

این طرح در صورت تصویب جدی‌ترین برنامه کاهش آلاینده‌های خودرو در تاریخ آمریکا خواهد بود که مستلزم ۱۳ درصد کاهش سالانه آلاینده‌ها و حدود ۵۶ درصد کاهش در حجم انتشار این آلاینده‌ها از سال ۲۰۲۶ به بعد است.

این اداره، استانداردهای سختگیرانه‌ای را نیز در مورد میزان آلایندگی کامیون‌های متوسط و بزرگ تا سال ۲۰۳۳ پیشنهاد کرده است.

استانداردهای جدیدی که براساس این طرح در فاصله سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۲ اجرا می‌شود تا سال ۲۰۵۵ حدود ۹ میلیارد تن از انتشار دی اکسید کربن در آمریکا را کاهش خواهد داد که معادل بیش از دو برابر انتشار دی اکسید کربن فقط در سال گذشته است.

تولیدکنندگان خودرو و مدافعان محیط زیست می‌گویند دولت آمریکا قصد دارد این مقررات را اوایل سال ۲۰۲۴ تصویب کند تا لغو آن برای کنگره بعدی در صورت کسب اکثریت از سوی جمهوریخواهان دشوار شود.

دونالد ترامپ مقررات مربوط به سقف آلایندگی را که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما تصویب شده بود لغو، ولی دولت جو بایدن آن‌ها را احیا کرد.

اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا پیش‌بینی می‌کند که اجرای این طرح تا سال ۲۰۵۵ بین ۸۵۰ میلیارد تا ۱.۶ تریلیون نفع اقتصادی خواهد داشت.

اجرای این طرح تا سال ۲۰۳۲ به‌طور متوسط هزینه تولید هر خودرو برای کارخانه‌های خودروسازی را حدود هزار و ۲۰۰ دلار افزایش خواهد داد ولی نفع آن بر مصرف‌کنندگان از طریق صرفه‌جویی در سوخت، تعمیرات و نگهداری خودروها هر سال بیش از ۹ هزار دلار خواهد بود.

رئیس اتحادیه نوآوری خودروسازان در آمریکا که بسیاری از کارخانه‌های بزرگ مثل جنرال موتورز، فولکس واگن و تویوتا را نمایندگی می‌کند گفت اجرای این طرح بلندپروازانه و بی‌سابقه در صنعت و بازار خودرو مستلزم موفقیت پیش شرط‌های فراوان است.

او افزود: «عواملی که خارج از حيطه تولید خودرو است نظیر زیرساخت شارژ باطری، چرخه انتقال مواد و قطعات مورد نیاز، شبکه انتقال برق، در دسترس بودن سوخت با کربن کمتر و مواد معدنی بسیار حساس عملی بودن استانداردهای موجود در این طرح را تعيين خواهند کرد».

این طرح از اهدافی که جو بایدن در آغاز ریاست‌جمهوری خود اعلام کرده بود بلندپروازانه‌تر است که مورد حمایت صنعت خودروسازی آمریکا بوده و محور اصلی آن تبدیل کردن ۵۰ درصد از خودروهای ساخت آمریکا تا سال ۲۰۳۰ به خودروهای برقی و یا دوگانه‌سوز (هيبريدی) است.

دولت بایدن خواستار توقف تولید خودروهای گازوئیلی نیست و اعلام کرده که آماده بررسی پیشنهادها در مورد بسط این مقررات تا سال ۲۰۳۵ و یا روش‌های جایگزین دیگر است.

مایکل رگان، مدیر اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا، گفت استانداردهایی که در طرح جدید اعلام شده است در راستای سیاست‌های عاجل رئیس‌جمهور و دولت فعلی برای مقابله با بحران اقلیمی است.

او حاضر نشد در مورد تاریخ دقیق منع فروش خودروهای گازوئیلی اظهارنظر کند و تاکید کرد که این طرح دربرگیرنده استانداردهاست و نه ضوابط و مقررات اجرایی مربوط به تولید و استفاده از خودروهای برقی.

طرح اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا براساس این پیش‌بینی تنظیم شده که سهم خودروهای برقی در بازار آمریکا تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۶۰ درصد و تا سال ۲۰۳۲ به حدود ۶۷ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۲ کمتر از شش درصد بوده است.

ایالت کالیفرنیا در ماه اوت گذشته طرحی را تصویب کرد که براساس آن تا سال ۲۰۳۵ تمامی خودروهایی که در این ایالت وارد بازار می‌شوند باید برقی و یا دوگانه‌سوز( هیبرید) باشند. اجرای این طرح مستلزم تایید آن از سوی اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا است که هنوز نظرش را در این زمینه اعلام نکرده.

رئیس یک نهاد طرفدار محیط زیست به نام «کارزار حمل‌ونقل برای اقلیم سالم» معتقد است که طرح اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا باید سختگیرانه‌تر باشد.

او افزود: «خودروسازان از هر دو اگزوز خود حرف می‌زنند. از یک طرف در مورد خودروهای برقی وعده می‌دهند ولی از طرف دیگر همان خودروهای بنزینی و گازوئیلی را تولید می‌کنند و با لابی‌گری به‌دنبال سوءاستفاده از ابهامات و نقاط ضعف مقررات به نفع خود هستند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG