لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

هیات علمی سازمان ملل: جامعه بشری آماده مقابله یا انطباق با تغییرات اقلیمی نیست


هیات علمی مستقل سازمان ملل در بررسی تغییرات اقلیمی، روز دوشنبه ۹ اسفند با انتشار متن کامل گزارش جدید خود هشدار داد که این تعییرات سرعت و شدت بیشتری پیدا کرده است و جامعه بشری برای مقابله و یا سازگاری با این تغییرات آمادگی ندارد.

این گزارش می افزاید که تاکنون حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض آسیب تغییرات خطرناک اقلیمی قرار گرفته‌اند و خواستار انجام اقدامات ریشه‌ای در ابعاد گسترده شده است.

این هیات از جمله اشاره می‌کند که برای تامین آب و مواد غذایی مورد نیاز مردم جهان بین یک سوم تا نیمی از کره زمین باید مورد محافظت قرار بگیرد. شهرهای ساحلی برای حفاظت از امنیت ساکنان خود در برابر بالاآمدن سطح آب دریاها باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، همزمان با انتشار این گزارش گفت: «سازگاری با وضعیت جدید می‌تواند جان بسیاری از مردم را نجات دهد. همزمان با خطرناک‌تر شدن پیامدهای تغییرات اقلیمی افزایش سرمایه‌گذاری برای بقا مردم ضروری است و تاخیر به قیمت مرگ مردم تمام خواهد شد».

این گزارش سه هزار و ۶۷۵ صفحه‌ای نقاط اشتراک جامعه علمی جهان را در مورد پیامدهای تغییرات اقلیمی را بر می‌شمرد ولی تمرکز آن روی این تغییرات در طبیعت و جوامع و نحوه سازگاری آن‌ها با تغییرات اقلیمی است.

نمایندگان دولت‌های بریتانیا، مصر و اسپانیا گفتند که این گزارش یک هشدار جدی برای اقدام است.

جان کری، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور اقلیمی، نیز از کم‌کاری کشورهای جهان برای سازگاری با تغییرات اقلیمی ابراز تاسف کرد و این گزارش را «طرح مشخصی برای اقدام» توصیف کرد.

او افزود: «انکار و تاخیر نه یک راهکار بلکه نسخه‌ای برای حرکت به سوی فاجعه است».

آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت که تغییرات اقلیمی ثبات جهانی و منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد.

او افزود: «ما به خوبی می‌دانیم که تغییرات اقلیمی برای سلامتی و ایمنی بشر خطرناک است و در عین حال می‌دانیم که بر روند صلح و بهروزی جهان نیز تاثیر دارد».

این گزارش تاکید می‌کند که تاثیر تغییرات اقلیمی در تمامی عرصه‌ها بسیار سریع‌تر و شدیدتر از آن حدی است که تاکنون دانشمندان پیش‌بینی می‌کردند. ولی در چنین شرایطی جامعه جهانی میزان انتشار گازهای آلاینده از جمله دی اکسید کربن را کاهش نداده و تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که حجم انتشار این آلاینده‌ها در حال افزایش است.

آنتونیو گوترش در بخشی از سخنرانی مجازی خود در این اجلاس گفت: «تداوم بی‌رویه انتشار گازی دی اکسید کربن آسیب‌پذیرترین جوامع را به سوی نابودی سوق می‌دهد. در این حقایق جای تردید وجود ندارد و شانه خالی کردن رهبران از انجام مسئولیت خود تبهکارانه است».

گزارش هیات علمی مستقل سازمان ملل تاکید می‌کند که دولت‌های جهان همزمان با کاهش آلایندگی برای مهار گرمایش زمین باید راه‌های مناسبی را برای انطباق زندگی مردم با افزایش دمای کره زمین پیدا کنند.

این اقدامات به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای به خدمت گرفتن فناوری‌های پیشرفته نیاز دارد. شهرهای ساحلی به زیرساخت‌های جدیدی برای مقابله با بالا آمدن سطح آب و حتی تغییر محل این شهرها نیاز دارند و شهرهای دیگر نیز باید در ایجاد مناطق خنک که موج هوای گرم را برای ساکنان قابل تحمل کند، سرمایه‌گذاری کنند.

این گزارش اذعان می‌کند که هزینه برخی از این اقدامات بسیار سنگین خواهد بود.

گزارش هیات علمی مستقل سازمان ملل حدود سه ماه پس از برگزاری اجلاس اقلیمی در شهر گلاسگو منتشر می‌شود که در قطعنامه خود بر اهمیت مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی تاکید کرد.

این گزارش هشدار می‌دهد که فراتر رفتن دمای زمین از این حد نصاب تعیین شده خسارات جبران‌ناپذیری به جا خواهد گذاشت و هر چه میزان گرمایش زمین بیشتر شود پیامدهای دردناک و ویرانگر آن تشدید خواهد شد.

مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد ممکن است از ضایعات شدید به محیط طبیعی، جوامع و اقتصاد پیشگیری نکند ولی ابعاد این ضایعات را در حد چشمگیری کاهش خواهد داد.

یکی دیگر از محورهای این گزارش تاکید بر کاهش بی‌عدالتی‌های اقتصادی و اجتماعی است و هشدار می‌دهد که جوامع و اقشار آسیب‌پذیر و کشورهای فقیر بیش از همه از پیامدهای گرمایش زمین آسیب خواهند دید.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG