لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

ادعای قالیباف در «روز قدس»: خامنه‌ای تلاش‌های صلح‌طلبانه اسرائیل در جهان اسلام را مدیریت کرد


تظاهرات حکومتی «روز قدس» در ایران
تظاهرات حکومتی «روز قدس» در ایران

در حالی که جمهوری اسلامی بر اساس روال سال‌های گذشته، تظاهراتی حکومتی و ضداسرائیلی را در آخرین جمعه ماه رمضان در سراسر ایران برگزار کرد، رئیس مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که علی خامنه‌ای تلاش‌های «صلح‌طلبانه» اسرائیل در منطقه را «مدیریت» کرده است.

رسانه‌های دولتی ایران روز جمعه، ۲۵ فروردین، از برگزاری تظاهرات حکومتی «روز قدس» در تهران و دیگر شهرهای ایران خبر داده‌اند.

جمهوری اسلامی آخرین جمعه ماه رمضان را «روز قدس» نامگذاری کرده و هر ساله تظاهراتی را در این روز علیه اسرائیل برگزار می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی امسال نیز در حاشیه این تظاهرات، بار دیگر مواضع این حکومت علیه اسرائیل را تکرار کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی، در سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به توافق‌های صلح اسرائیل با کشورهای منطقه در سال‌های گذشته اشاره کرد و مدعی شد: «آنان [مقام‌های اسرائیلی] تلاش کردند خودشان را صلح‌طلب و ایران را به عنوان مشکل در جهان اسلام معرفی کنند.»

قالیباف افزود که اما رهبر جمهوری اسلامی «متوجه این طراحی از روز اول بودند و با دقت و قدرت این موضوع را مدیریت و هدایت کردند.»

خامنه‌ای از ابتدا مخالفت خود را با توافق‌های صلح «ابراهیم» میان اسرائیل و کشورهای عربی به ویژه امارات متحده عربی و بحرین اعلام کرده بود.

تهران به تازگی روابط خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تقویت کرده و توافقی را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی امضا کرده است. به نظر می‌رسد آقای قالیباف سعی کرده است این اقدامات تازه جمهوری اسلامی را همچون واکنش علی خامنه‌ای به سیاست اسرائیل جلوه دهد.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درپی عادی‌سازی مناسبات با ریاض بود ولی توافق عربستان سعودی با ایران این طرح را دشوارتر خواهد کرد.

جمهوری اسلامی از ابتدای شکل‌گیری خود بارها خواستار «نابودی» اسرائیل و «محو» این کشور از نقشه جهان شده و مقام‌های حکومت ایران از جمله علی خامنه‌ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی مدعی هستند «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید».

خامنه‌ای همچنین علنا از حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح فلسطینی برای اقدام علیه اسرائیل خبر داده است.

امسال، برگزاری تظاهرات حکومتی روز قدس در ایران در شرایطی است که تنش‌ها میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

در پی حمله راکتی کم‌سابقه از خاک سوریه به اسرائیل در شامگاه شنبه، ۱۹ فروردین، نقاط متعددی در سوریه زیر حملات سنگین تلافی‌جویانه‌ٔ اسرائیل قرار گرفت.

ارتش اسرائیل مسئولیت حملات را پذیرفت و وزیر دفاع اسرائیل در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود ایران را عامل «بی‌ثبات‌کردن منطقه» خواند.

همچنین طی هفته‌های گذشته گزارش‌های زیادی از هدف قرار دادن تسلیحات ایرانی ارسال شده به سوریه در فرودگاه‌های این کشور توسط اسرائیل منتشر شده است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه منطقه‌ای و غربی گزارش داد که ایران از فرصت به دست آمده در زلزله اخیر سوریه و آزادی پروازها برای انتقال گسترده تسلیحات تحت نام «کمک‌های انسان‌دوستانه» به سوریه استفاده کرده است.

XS
SM
MD
LG