لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی بر کدام کشورهای منطقه تاثیر می‌گذارد؟


توافق ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک بين دو کشور بر منطقه خاورمیانه و همين‌طور کاهش احتمال بروز درگیری نظامی بین دو کشور و گروه‌های نیابتی آنها تاثیر مهمی بر جای خواهد گذاشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تاثیر این توافق بر کشورهای منطقه را بررسی کرده است.

یمن

ایران و عربستان سعودی به شکل فعالی در جنگ یمن درگیرند. حوثی‌های مورد حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت و بخش گسترده‌ای از نواحی شمالی و مرکزی یمن را تصرف کردند. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ برای عقب راندن شورشیان حوثی وارد جنگ شد.

سازمان ملل جنگ داخلی یمن را بزرگترین فاجعه بشری توصیف کرده است. در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک از حدود يک سال پیش بین دو طرف جنگ آتش‌بس برقرار شده است. از سرگیری مناسبات دیپلماتیک بین تهران و ریاض اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی برای برقراری صلح را تقویت خواهد کرد.

لبنان

ایران طی چهار دهه گذشته حامی اصلی حزب الله لبنان بوده و در مقابل، عربستان سعودی از گروه‌های سیاسی سنی این کشور حمایت می کند. بهبود مناسبات بین تهران و ریاض می‌تواند در به وجود آوردن تفاهم و آشتی ملی بین گروه‌های رقیب در لبنان که با بحران بی‌سابقه مالی و اقتصادی روبه‌رو است نقش مهمی ایفا کند.

سوریه

ایران در کنار روسیه یکی از حامیان اصلی رژیم بشار اسد در جنگ داخلی سوریه بوده است و در مقابل ریاض از شورشیان مخالف رژیم حمایت می‌کند. اما در یک سال گذشته و به خصوص پس از زلزله مرگبار بهمن ماه درجنوب ترکیه و شمال سوریه، برخی از دولت‌های عربی تا حدی مناسبات خود با دمشق را بهبود داده‌اند. در نتیجه توافق با تهران احتمال دارد که حکومت عربستان سعودی نيز به سمت رفع تخاصم با حکومت سوریه حرکت کند و این باعث تقویت رژیم بشار اسد خواهد شد.

اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل درپی عادی‌سازی مناسبات با ریاض بود ولی توافق عربستان سعودی با ایران این طرح را دشوارتر خواهد کرد. در عین حال اسرائیل را برای مقابله با پیشرفت خطرناک فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها خواهد گذاشت. امارات متحده عربی، یکی دیگر از دولت‌های عربی با نفوذ منطقه که نگران برنامه‌های هسته‌ای ایران است و در عین حال با اسرائیل مناسبات عادی برقرار کرده است در سال‌های اخیر سیاست رفع تنش با ایران را درپیش گرفته است.

ایران

حکومت جمهوری اسلامی در پی ناکام ماندن مذاکرات احیای برجام و به دلیل سرکوب اعتراضات گسترده مردمی در شش ماه گذشته تحت فشار غرب قرار دارد. برقراری مناسبات دیپلماتیک با ریاض راه‌های دیگری برای کاهش فشار ناشی از تحریم‌های غرب برای ایران فراهم می‌کند. جمهوری اسلامی در یک سال گذشته با گسترش همکاری‌های تسلیحاتی با روسیه از جمله ارسال پهپادهای رزمی، تلاش‌های خود برای مقابله با تحریم‌های غرب را افزایش داده است.

عربستان سعودی

محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی عربستان سعودی قصد دارد با اختصاص بودجه‌های چند صد میلیارد دلاری وابستگی اقتصاد به صادرات نفت را کاهش دهد و زیرساخت‌های این کشور را بازسازی و با پیامدهای تغییرات اقلیمی انطباق دهد. نگرانی در مورد احتمال حملات مستقیم و یا غیرمستقیم ایران می‌تواند اجرای این طرح‌های بزرگ را زیر سئوال ببرد.

XS
SM
MD
LG