لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

آژانس انرژی: سقوط سهمگین درآمدهای نفتی روسیه به رغم افزایش حجم صادرات


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید صادرات نفت و محصولات نفتی روسیه در ماه گذشته اوج گرفته و به دوران پیش از تهاجم نظامی به اوکراین رسیده، اما درآمدهای نفتی آن به شدت سقوط کرده است.

این گزارش که روز جمعه ۲۵ فروردین منتشر شده، می‌افزاید علت افزایش صادرات نفت روسیه، اوج‌گیری فروش محصولات نفتی آن بوده است به طوری که این کشور ماه گذشته در مجموع روزانه ۸.۱ میلیون بشکه صادرات داشته که از این میان ۳.۱ میلیون بشکه محصولات نفتی بوده است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی عنوان می‌کند که این بالاترین رقم از آوریل ۲۰۲۰ است اگرچه درآمدهای حاصل از صادرات نفت روسیه نسبت به مارس پارسال ۴۳ درصد افت کرده و به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسیده است.

اتحادیه اروپا به همراه هفت کشور صنعتی جهان برای نفت و محصولات نفتی روسیه سقف قیمت تعیین کرده‌اند و روسیه بسیار کمتر از قیمت‌های جهانی و حتی در بسیاری از موارد به نصف قیمت، نفت خود را به فروش می‌رساند.

آژانس در بخش دیگری از گزارش خود به تصمیم اخیر اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش روزانه ۱.۶۵ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اشاره کرده و گفته است در نیمه دوم سال جاری میلادی احتمال کسری نفت در بازارهای جهانی و رشد قیمت آن وجود دارد، اما ذخایر نفت کشورهای صنعتی جهان نیز از وضعیت مناسبی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود مصرف روزانه نفت جهان در سال ۲۰۲۳ نسبت به پارسال ۲ میلیون بشکه افزایش یابد: «کشورهای غیر عضو اوپک، خصوصا آمریکا تولید نفت خود را امسال روزانه ۱.۹ میلیون بشکه افزایش خواهند داد، اما تولید نفت اوپک ۷۶۰ هزار بشکه افت خواهد داشت».

این گزارش به تولید نفت ایران نیز اشاره کرده و گفته است این رقم در ماه گذشته ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه بوده و افزایشی نسبت به ماه فوریه نداشته است. ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت داشت.

XS
SM
MD
LG