لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

تصادم آسمان‌خراش‌ها در بسکتبال آمریکا


مصاف فیلادلفیا و بروکلین نتس در پلی‌آف
مصاف فیلادلفیا و بروکلین نتس در پلی‌آف

دور حذفی یکی از جذاب‌ترین و گران‌ترین لیگ‌های ورزشی جهان آغاز شد؛ با پایان فصل عادی اِن‌بی‌ای (NBA)، هشت تیم برتر در هر دو کنفرانس غرب و شرق، مسیری پر پیچ و خم را پشت سر می‌گذارند تا از هر کنفرانس، یک تیم روانه فینال لیگ شود.

برای راه‌یابی به این مرحله، هر تیم حداقل ۸۲ بازی انجام داده است. لیکرز و هاوکز ۸۳ بازی، تیمبرولوز و هیت هم با ۸۴ بازی وارد این مرحله شده‌اند.

دلیل تفاوت تعداد بازی‌ها، گنجاندن مرحله پلی‌-این (play-in) قبل از مرحله پلی‌‌آف (playoff) است که تیم‌های ششم تا دهم هر کنفرانس برای حضور در جمع iaj تیم برتر کنفرانس خود، دیدارهای مضاعفی را برگزار می‌کنند.

دور حذفی، به صورتی کاملاً فشرده و با روش چهار برد از هفت بازی پیگیری می‌شود و تیم‌ها مدام در زمین خودی و زمین حریف، در رفت و آمد هستند.

بهترین حالت برتری ۴-۰ است که فشار کمتری به تیم برنده وارد می‌شود و مدت زمان بیشتری برای استراحت خواهد داشت.

سخت‌ترین حالت هم برد ۴-۳ است که با توجه فشردگی دیدارها، علاوه بر تحلیل رفتن تیم و خستگی بیشتر در دور بعدی، احتمال مصدومیت‌ نیز بالاست.

شروع این مرحله در دیدارهای امسال، کیفیتی جنون‌آمیز داشته و هواداران بسکتبال در سراسر جهان را به وجد آورده است.

تیم بسیار پرطرفدار لیکرز به فرماندهی کینگ جیمز، فصل عادی را با مشقت فراوان به سر رساند و حتی احتمال حذف آن از گردونۀ مسابقات نیز بالا بود.

این تیم با تقلای فراوان، به مرحله پلی‌-این رسید و در رقابت برنده‌بجا، جواز حضور در دور حذفی را کسب کرد.

لیکرز در دیویژن پاسیفیک بین پنج تیم، در رده آخر قرار گرفته اما در نخستین بازی از مرحله حذفی در زمین ممفیس (تیم دوم کنفرانس غرب) پیروز شد. چنین نتایجی، در ذات مرحله پرهیجان حذفی است.

اما دنور ناگتس تیم اول غرب، گام اول را مانند فصل عادی، پرصلابت برداشت و به سهولت از سد مینه سوتا گذشت. آن‌ها هرگز قهرمان نشده‌اند اما هیچ‌گاه مانند امسال، حس قهرمانی را به کارشناسان بسکتبال القا نکرده‌اند.

دلیل این مهم، نیکولا یوکیچ صربستانی است. او با قامت ۲۱۱ سانتیمتری در دو فصل اخیر عنوان «ارزشمندترین بازیکن لیگ» را نصیب خود کرد.

گلدن استیت مدافع عنوان قهرمانی با رتبه ششم کنفرانس به مرحله حذفی رسید اما مثل پارسال که قهرمان شدند، در این مرحله بازیکن مصدوم ندارند. البته آن‌ها دو ماه از وجود اندرو ویگینز، دومین بازیکن برتر فصل پیش خود، محروم بودند.

ویگینز به دلیل مبهم «مشکل شخصی» تیم را رها کرد. مدارا با غیبت طولانی ستاره کانادایی و رازداری مجموعه تیم در حفظ اسرار شخصی این بازیکن، از جمله دلایل موفقیت مستمر گلدن استیت طی سالیان اخیر عنوان شده است.

شاگردان استیو کر در هشت سال اخیر با میدان‌داری استفن کری، شش فینال را تجربه کرده و چهار بار قهرمان شده‌اند. این تیم در قدم اول از دور حذفی، با ساکرامنتو گلاویز شده است.

جبهه شرق نیز شروعی آتشین داشت. میلواکی فاتح کنفرانس که لیگ را هم در سال ۲۰۲۱ بُرده بود، بازی اول را در خانه به میامی باخت. مصدومیت یانیس یونانی با دو عنوان «ارزشمندترین بازیکن لیگ»، مهم‌ترین دلیل ثبت این نتیجه بود.

در این مرحله، مصدومیت ستارگان اصلی هر تیم می‌تواند معادلات لیگ را دگرگون کند. فیلادلفیا و بوستون دو تیم قبراق دیگر از کنفرانس شرق هستند که کیفیتی مناسب برای راه‌یابی به فینال را بروز داده‌اند.

بوستون پارسال فینالیست شده و امسال چشم به قهرمانی دوخته است. فیلادلفیا هم برخلاف پارسال که انگشت شست جوئل امبید در این مرحله حساس مصدوم شد، حالا این غول مهارناپذیر را سالم و پرانگیزه‌تر از همیشه در اختیار دارد.

XS
SM
MD
LG