لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

منشور مهسا؛ حزب کومله با رد انتقادها از عبدالله مهتدی، خواستار اتحاد اپوزیسیون شد


عبدالله مهتدی دبیرکل کل حزب کومله کردستان ایران
عبدالله مهتدی دبیرکل کل حزب کومله کردستان ایران

حزب کومله کردستان ایران با انتشار بیانیه‌ای حملات اخیر به عبدالله مهتدی، دبیرکل این حزب، را محکوم کرد و بار دیگر خواستار اتحاد نیروهای اپوزیسیون برای مقابله با جمهوری اسلامی شد.

در بیانیه این حزب سیاسی که روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، منتشر شد، آمده است: «ما کماکان خود را پایبند بە ضرورت همکاری برای اتحاد و همبستگی برای گذار از جمهوری اسلامی می‌دانیم و در این مسیر خواهان همکاری و همراهی بیشترین نیروها هستیم.»

حزب کومله کردستان ایران با این حال تاکید کرد: «اما در این مورد نیز خطوط قرمزی داریم کە اجازە عبور از آنها را نخواهیم داد.»

این حزب توضیحات بیشتری درباره «خطوط قرمز» خود ارائه نکرد.

در روزهای اخیر، یک گفت‌وگوی آقای مهتدی درباره پیشنهاد اعضای جدید به گروه «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» معروف به «منشور مهسا» واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

دبیرکل حزب کومله در این گفت‌وگو تاکید کرد که با ورود افراد افراطی از هر حزب و گروهی به این جمع مخالف است.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که شاهزاده رضا پهلوی، یکی از امضاکنندگان «منشور همبستگی»، از عدم اجماع میان دیگر امضاکنندگان آن بر سر پیوستن نامزدهای پیشنهادی خود به منشور خبر داده بود.

در حالی که منتقدان آقای مهتدی او را به «تجزیه‌طلبی» متهم می‌کنند، در بیانیه حزب کومله آمده است: «ایشان [عبدالله مهتدی] نە فقط در معرفی مبارزات مردم کردستان و دفاع از خواسته‌ برحق خلق کرد بە سایر مردم ایران و جامعە جهانی، بلکە همچنین در ایجاد و تحکیم و همگرائی و همبستگی کردها با دیگر مردم ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکردە» است.

در هفته‌های اخیر بحث بر سر ترکیب گروه منشور مهسا همچنان ادامه دارد. سپس در همین زمینه مصاحبه‌ای از حامد اسماعیلیون، از امضاکنندگان منشور، در وب‌سایت آسو منتشر شد که در آن تاکید می‌کرد که متن این منشور در داخل ایران تدوین شده، و در مورد ترکیب امضاکنندگان منشور «هیچ‌کس در جایگاه تعیین‌ تکلیف نیست.»

شش چهره شناخته‌شدهٔ مخالف جمهوری اسلامی شامل رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، عبدالله مهتدی و نازنین بنیادی در ۱۹ اسفند گذشته، منشوری با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» منتشر، و هدف از آن را «ایجاد همدلی برای پیروزی انقلاب 'زن زندگی آزادی' و سرنگونی جمهوری اسلامی و رسیدن به ایران آزاد و دموکراتیک» اعلام کردند.

تقریبا همزمان با این منشور، پنج حزب و سازمان «جمهوری‌خواه» ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در راستای هم‌افزایی نیروهای سیاسی برای سرنگونی این حکومت، ائتلافی را با عنوان «همگامی برای جمهوری سکولار-دموکرات در ایران» تشکیل دادند.

پیش از امضای این منشور نیز، بیست تشکل صنفی و مدنی مستقل و غیردولتی ایران نیز ۲۵ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای با تأکید بر شعار «زن، زندگی، آزادی»، مطالبات «حداقلی» خود برای بهبود شرایط کشور را اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG