لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

ادامه مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان در تهران، کرج، همدان و سنندج


مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان دختر روز دوشنبه ۴ اردیبهشت در یکی از مدارس تهران، دو مدرسه در مهرشهر کرج، دو مدرسه در همدان و پنج مدرسه در سنندج ادامه یافت و شماری از دانش‌آموزان به بیمارستان‌ منتقل شدند.

در کرج، مرکز استان البرز، نیز دست‌کم دو مدرسه دخترانه شاهد این رخداد بودند که هر دوی آنها در منطقه حسین‌آباد مهرشهر قرار دارند.

دبیرستان دخترانه فاطمه پزشکی یکی از این دو مدرسه‌ است که دانش‌آموزان آن در پی مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که شماری از دانش‌آموزان این مدرسه در اثر عوارض این حادثه به شدت دچار آسیب تنفسی شده‌اند.

در تهران نیز هنرستان دخترانه فسائی‌نژاد در منطقه چهار پایتخت صحنه رخداد مشابهی بود که شماری از دانش‌آموزان آن به بیمارستان منتقل شدند.

بنابر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز چهارم اردیبهشت دست‌کم دو مدرسه دخترانه در شهر همدان نیز «مورد حمله قرار گرفتند».

شماری از دانش‌آموزان دختر هنرستان فاطمیه و دبیرستان شاهد جاویدالاثر که از مدارس ناحیه دوم همدان هستند در جریان این حادثه دچار آسیب شده و به بیمارستان انتقال یافتند.

بسیاری از این رخدادها به عنوان «حمله با گاز» یاد می‌کنند، رخدادی که هنوز عوامل آن به مردم معرفی نشده‌اند و همین به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دست داشتن احتمالی برخی نیروهای درون حاکمیت در آن دامن زده است.

گسترده‌ترین حملات طی روز دوشنبه در شهر سنندج انجام شد و دست‌کم ۵ مدرسه دخترانه در منطقه مرکزی شهر سنندج و منطقه حسن‌آباد این شهر هدف قرار گرفته شدند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که «برای دومین بار دبیرستان دخترانه نسیبه» سنندج هدف حمله قرار گرفت». این مدرسه هفته گذشته نیز صحنه رخداد مشابهی بود.

دو مدرسه دخترانه دیگر به نام‌ دبیرستان‌ مائده و دبیرستان مستوره اردلان در شهر سنندج هم شرایط مشابهی را در روز دوشنبه تجربه کردند.

علاوه بر این در منطقه «حسن‌آباد» که در چند کیلومتری منطقه مرکزی شهر سنندج قرار دارد نیز دو مدرسه دخترانه عصمت و معراج هدف حمله قرار گرفتند و دستکم ٢٠ دانش‌آموز این دو مدرسه با علائم مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند.

مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان از ۹ آذر ماه در شهر قم آغاز شد. این مسمومیت‌ها تا سه ماه به مدارس دخترانه شهر و استان قم، پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی، محدود بود و صدها دانش‌آموز دختر این شهر را راهی بیمارستان‌ها کرد.

اما مسمومیت‌ها در هفته اول اسفند ماه گذشته به مدارس دخترانه شهر بروجرد گسترش یافت و به فاصله کوتاهی صدها مدرسه در سراسر ایران مورد حمله قرار گرفتند.

در آستانه ورود به هفتمین ماه حملات به مدارس، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز یک‌شنبه سوم اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای این حملات را «جنایت» خواند و خواهان «تشکیل زنجیره انسانی در اطراف مدارس» برای جلوگیری از ادامه حملات به دانش‌آموزان شد.

XS
SM
MD
LG