لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

مولوی عبدالحمید از اعتصاب‌های رو به افزایش کارگران در ایران حمایت کرد


مولوی عبدالحمید در نمازجمعه ۸ اردیبهشت زاهدان
مولوی عبدالحمید در نمازجمعه ۸ اردیبهشت زاهدان

در حالی که اعتصاب‌های گسترده کارگران در ایران ادامه دارد، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران از این اعتصاب‌ها حمایت کرد و از حکومت خواست بر اساس مطالبات مردم عمل کند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه هشتم اردیبهشت در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نمازجمعه زاهدان به اعتصاب گسترده اخیر کارگران در ایران اشاره کرد و گفت: «کارگران در حد وسیع اعتصاب کرده‌اند و این کارگران می‌گویند که نمی‌توانند زندگی کنند.»

در حالی که یکی از مطالبات کارگران معترض افزایش حقوق است، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «دستمزدی که به کارگران می‌رسد، برای هیچ کس کافی نیست.»

منابع کارگری در ایران در روزهای اخیر فهرستی از دست‌کم ۶۰ شرکت پیمانکار در صنایع مختلف را منتشر کرده‌اند که کارگران آن دست به اعتصاب زده‌اند.

اما حکومت این اعتراض‌ها را رد کرده و کارگران معترض را تهدید کرده که با هزاران کارگر جدید جایگزین می‌شوند.

روز جمعه،‌ هشتم اردیبهشت، پس از برگزاری نمازجمعه زاهدان، معترضان در این شهر زاهدان بار دیگر به خیابان آمدند.

از زمان آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران، زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان تقریبا جمعه هر هفته، صحنه آمدن معترضان به خیابان‌ها بوده است.

معترضان همچنین شعارهایی را علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

مولوی عبدالحمید همچنین در زمینه مشکلات اقتصادی، بار دیگر به کاهش شدید ارزش پول ملی ایران اشاره کرد و گفت که این بحران موجب شده که اثراتی نیز در حوزه مسکن بگذارد.

او گفت در زاهدان همچون تهران، کسانی هستند که خانه برای سکونت ندارند و «رخت‌خوابشان بر دوششان است.»

شهر زاهدان در میان شهرهای ایران یکی از بالاترین آمار حاشیه‌نشینی را دارد.

واکنش به اظهارات خامنه‌ای: نتیجه همه‌پرسی مشخص است

مولوی عبدالحمید همچنین در سخنرانی نمازجمعه بار دیگر جمهوری اسلامی را به «شنیدن حرف مردم» توصیه کرد و گفت: «بهترین سیاست و مهمترین سیاستمدار کسی است که در جهت مردم حرکت کند.»

او تاکید کرد که هیچ کس نباید حرف مردم را «علیه خود تلقی کند» و مردم را «دشمن» خود بداند.

این اظهارات در حالی است که خامنه‌ای بارها مشکلات کشور را به «دشمن» ربط داده و «عوامل دشمن» را دخیل در اعتراضات مردمی دانسته است.

مولوی عبدالحمید همچنین به رد شدن پیشنهاد برگزاری رفراندوم از سوی «مسئولان» اشاره کرد و گفت: «مسئولان می‌دانند که مردم چه می‌خواهند. نتیجه یک همه‌پرسی وقتی واضح و روشن است، چه نیازی به همه‌پرسی است؟»

رهبر جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر برگزاری همه‌پرسی را رد کرد و پس از آن، موجی از حمایت‌های حکومتی از این موضع‌گیری خامنه‌ای به راه افتاد.

اما مولوی عبدالحمید درباره تکیه جمهوری اسلامی به نیروهای مسلح خود گفت: «هیچ حکومتی به زور سلاح نگهداری نمی‌شود. این جزو مسلمات دنیاست.»

او نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ویژه نیروی انتظامی را خطاب قرار داد و گفت که «مقابل مردم قرار نگیرند».

این رهبر سنی‌های ایران همچنین درباره کشتار مردم معترض زاهدان در «جمعه خونین زاهدان» خطاب به قوه قضاییه گفت: «وقتی قاتل از مردم باشد پیدا می‌شود، شما چگونه قاتل را از میان نیروهای انتظامی پیدا نمی‌کنید؟»

مولوی عبدالحمید گفت همان طور که جمهوری اسلامی قاتلان ماموران خود را قصاص می‌کند، باید مامورانی را که به قتل مردم اقدام کرده‌اند نیز مجازات کند.

دو روز پیش، سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده بازداشت‌شدگان سرکوب‌های اعتراضات زاهدان گفت: «پرونده مطروحه در مجموعه سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان مشغول رسیدگی است. برای متهمین این پرونده کیفرخواست قانونی صادر شده و پرونده در وقت رسیدگی دادگاه است.»

پیشتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روز هشتم مهر پارسال با استفاده «غیرقانونی» از «نیروی قهریه مرگبار» در زاهدان، ده‌ها معترض را کشتند و زخمی کردند، به‌طوری که «جمعه خونین» زاهدان با بیشترین شمار کشته‌شدگان طی یک روز، «مرگبارترین سرکوب سال» بود.

منابع: شبکه‌های اجتماعی، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG